D’Ieteren bouwt Belgisch netwerk van fietsenwinkels uit onder nieuwe merknaam Lucien

D’Ieteren, vooral bekend als de grootste auto-invoerder van het land, groepeert zijn fietsactiviteiten onder het nieuwe retailmerk Lucien. De ambitie is om binnen de vijf jaar een winkelnetwerk in de belangrijkste steden van het land uit te bouwen.

D’Ieteren moet zich net als andere autodealers heruitvinden, omdat de mobiliteitsmarkt in sneltempo aan het veranderen is. De Brusselse groep nam onlangs de Antwerpse fietsenketen iBike over, na de eerdere overname van het Brusselse Goodbikes. D’Ieterens grote autoshowroom in het Brusselse Elsene wordt ook gedeeltelijk een fietsenwinkel. “In plaats van een autoleverancier willen we een mobiliteitsleverancier worden”, zegt het bedrijf.

Alle fietsactiviteiten worden nu gegroepeerd onder het merk Lucien. De acht iBike-winkels in Antwerpen zullen die nieuwe naam progressief aannemen. In de lente komt er een grote winkel in Brussel. De ambities blijven niet beperkt tot die twee grote steden. “Lucien zal verder uitbreiden door winkels te verwerven in de belangrijkste steden van het land, om binnen vijf jaar over een volledig Belgisch netwerk te beschikken”, zegt D’Ieteren in een persbericht.

Wie is Lucien?

Lucien doet wielerliefhebbers automatisch denken aan Lucien Van Impe, de laatste Belgische Tourwinnaar. Maar volgens D’Ieteren is de merknaam een knipoog naar Lucien D’Ieteren (1880-1966), die in 1931 een andere weg insloeg met het familiebedrijf door met het importeren van auto’s te beginnen.

De marketeers hebben de naam ongetwijfeld gekozen omwille van zijn lokale, Belgische connotaties. Directeur Karl Lechat: “Lucien is een voornaam die vertrouwd voelt. Iedereen kent Lucien en iedereen vertrouwt hem. Lokale verankering en nabijheid zijn fundamentele principes van het merk.”

(ns)

Meer