Deze week grootste test voor luchtvaartsector sinds begin pandemie

Ook in normale tijden zijn de dagen rond Thanksgiving een heksenketel voor de luchtvaartmaatschappijen. Maar deze week wordt de grootste test voor de sector sinds het begin van de pandemie, aangezien miljoenen meer Amerikanen naar verwachting zullen vliegen dan tijdens de eindejaarsvakanties van vorig jaar. De toestroom van passagiers creëert een element van onzekerheid in een kwetsbaar systeem dat nog steeds aan het bijkomen is van de impact van de pandemie.

De Transportation Security Administration (TSA) verwacht ongeveer 20 miljoen passagiers op Amerikaanse luchthavens te screenen in de 10 dagen die vrijdag begonnen, een cijfer dat het prepandemische niveau nadert. Alleen al op zaterdag passeerden twee miljoen reizigers controleposten, ongeveer twee keer zoveel als op de zaterdag voor de Thanksgiving van vorig jaar.

Delta Air Lines en United Airlines verwachten allebei dat ze slechts ongeveer 12 procent minder passagiers zullen vervoeren dan in 2019. En volgens United wordt de zondag na Thanksgiving de drukste luchtvaartdag sinds de pandemie 20 maanden geleden begon.

Duurdere tickets en duizenden afgelaste vluchten

De grote vraag naar vliegreizen heeft de kosten van tickets verhoogd. Volgens Hopper, een app die vluchtprijzen voorspelt, zal de gemiddelde binnenlandse vlucht tijdens de Thanksgiving-periode dit jaar ongeveer 293 dollar (retour) kosten. Dat is 48 dollar meer dan vorig jaar, maar nog steeds 42 dollar minder dan in 2019.

De toestroom van passagiers creëert een element van onzekerheid in een kwetsbaar systeem dat nog steeds aan het bijkomen is van de impact van de pandemie. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben recente problemen ondervonden die dagenlang aanhielden – en reisplannen voor duizenden passagiers in de war schopten – doordat ze worstelden om piloten en cabinepersoneel op hun plaats te krijgen door vertraagde en opnieuw geplande vluchten, iets wat verergerd werd door een tekort aan personeel.

“We hebben meerdere keren gezegd: de pandemie is ongekend en extreem complex – het is niet simpel”, zei chief operating officer van Southwest Airlines, Mike Van de Ven, vorige maand in een lange verontschuldiging aan klanten. Die kwam er nadat Southwest bijna 2.500 vluchten over een periode van vier dagen had geannuleerd – bijna 18 procent van al zijn lijnvluchten – door een korte periode van slecht weer en een tekort aan personeel bij de luchtverkeersleiding. Weken later moest American Airlines meer dan 2.300 vluchten in vier dagen annuleren – bijna 23 procent van het totaal – nadat zware wind de operaties op Dallas-Fort Worth International Airport, de grootste hub van die maatschappij, in de war stuurde.

Passagiers pak lastiger sinds pandemie

Onder meer American en Southwest proberen problemen deze week te vermijden door bonussen aan te bieden om werknemers aan te moedigen om tijdens de vakantieperiode te werken, ze hebben ook meer personeel aangeworven. Volgens FlightAware werden afgelopen zondag slechts 0,4 procent van de vluchten geannuleerd.

Grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn net begonnen met het opnieuw rapporteren van winsten, iets wat alleen kon dankzij miljarden dollars aan federale hulp. Terwijl die hulp vervoerders in staat stelde om ingrijpende ontslagen tijdens de pandemie te voorkomen, kozen tienduizenden werknemers voor genereuze buy-outs of vervroegde uittredingspakketten of namen ze vrijwillig langdurig verlof op. Dat maakte het moeilijker om weer op gang te komen.

Plus: de pandemie heeft nieuwe uitdagingen gecreëerd. Het cabinepersoneel heeft bijvoorbeeld steeds meer te maken met lastige passagiers. De Federal Aviation Administration is tot nu toe begonnen met onderzoeken naar 991 gevallen van wangedrag van passagiers in 2021, meer dan in de afgelopen zeven jaar samen. In sommige gevallen hebben de verstoringen ertoe geleid dat vluchten moesten worden vertraagd of zelfs omgeleid – een extra belasting voor het luchtverkeer.

Thuis- en afstandswerk helpt een beetje

Daar komt bij dat tijdens de feestdagen er de eeuwige dreiging van slecht weer is. Voorspellers hebben de afgelopen dagen gewaarschuwd dat opkomende stormsystemen dreigden te zorgen voor windstoten en regen die de vluchten zouden kunnen hinderen, maar voor het grootste deel wordt niet verwacht dat het weer grote verstoringen zal veroorzaken.

Toch adviseerde AAA, de reisserviceorganisatie, vliegtuigpassagiers twee uur voor vertrek aan te komen voor binnenlandse vluchten en drie uur eerder voor internationale bestemmingen tijdens de Thanksgiving-reisgolf.

Er zijn ook meevallers. Omdat veel mensen hun werk of lessen op afstand kunnen doen, vertrokken sommige reizigers vroeger om de drukste reisdagen te vermijden. Volgens reis-app TripIt hadden 33 procent van de vakantiereizigers Thanksgiving-vluchten geboekt voor afgelopen vrijdag en zaterdag. Dat aantal was iets lager dan vorig jaar, toen 35 procent van de reizigers vertrok op de vrijdag en zaterdag voor Thanksgiving, en iets hoger dan in 2019, toen 30 procent van de reizigers dat deed.

(lp)

Meer
Mijn Volglijst

Evergrande krijgt hulp Chinese overheid - media

05/12/2021 19:13

(ABM FN-Dow Jones) Het noodlijdende Chinese vastgoedconcern Evergrande Group heeft de hulp ingeroepen van de Chinese overheid en ook gekregen. 

Volgens staatmediabedrijf Xinhua is er dit weekend een gesprek geweest tussen een provinciale overheid en de voorzitter van Evergrande en is besloten dat een werkgroep naar het bedrijf wordt gestuurd.

Lees meer...
Markten
Lees meer...
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20