Deze nieuwe technologie moet de Teslawagens beter beschermen tegen diefstal

Tesla is naar verluidt een nieuwe technologie aan het ontwikkelen voor zijn elektrische wagens, de UWB. Met deze functie kunnen gebruikers hun auto vinden en de deuren ontgrendelen met hun smartphone. Dat meldt techsite The Verge die de documenten kon inkijken die Tesla heeft ingediend bij de Federal Communications Commission (FCC).

Tesla is geïnteresseerd in de zogeheten UWB-technologie. Dankzij de Car Keys-functie kan de bestuurder zijn voertuig vinden en vanop afstand starten, zonder zelfs zijn smartphone uit zijn zak te hoeven halen. Die technologie vond in het najaar van 2019 al zijn weg naar de iPhones en heeft onder meer tot doel het openen en starten van een compatibel voertuig te optimaliseren.

BMW is de eerste autoconstructeur die mee wil stappen in dit verhaal. Tesla zou aan deze zeer korte lijst van autofabrikanten kunnen worden toegevoegd, ook al heeft het Californische bedrijf dit nog niet officieel aangekondigd.

Op 9 september heeft Tesla zes nieuwe ‘producten’ ter goedkeuring bij de FCC ingediend. Omdat de UWB-technologie gebaseerd is op ethergolven, is in de Verenigde Staten goedkeuring van de FCC vereist.

Volgens The Verge zijn de bestanden inmiddels teruggetrokken, maar het tijdschrift zegt overtuigend bewijs te hebben dat de technologie binnenkort in de Teslavoertuigen aanwezig zal zijn.

Wat is de UWB-technologie?

Ultra Wideband (UWB) is een modulatietechniek die gebaseerd is op de transmissie van zeer korte pulsen, vaak minder dan een nanoseconde lang.

UWB werkt op dezelfde manier als Bluetooth en Wi-Fi, maar met een grotere nauwkeurigheid. Tesla’s aanvraag bij de FCC is vrij ongebruikelijk omdat het een volledige operationele beschrijving van de technologie bevat (zoals hierboven afgebeeld), die gewoonlijk wordt gecensureerd.

Met de door het automerk aangeboden functionaliteit zouden autobezitters de deuren op afstand kunnen ontgrendelen. Alles kan worden bediend met een smartphone, zonder dat de gebruiker hem zelfs maar uit zijn zak hoeft te halen.

Om deze functionaliteit operationeel te maken en te zorgen voor een nauwkeurige en actieve geolokalisatie, moeten meerdere chips op verschillende plaatsen in het voertuig worden geplaatst. Dat moet helpen om de positie van de bestuurder te achterhalen. De wagen kan op die manier weten op de persoon zich binnen of buiten de wagen bevindt.

Deze techniek zou ook het risico op diefstal kunnen verminderen, een probleem waar Tesla vaak met geconfronteerd wordt sinds het merk zijn keyless entry-systeem heeft ingevoerd.

Tot nu toe werd deze verbinding gemaakt met een Bluetooth- of NFC-verbinding, de UWB moet meer comfort en veiligheid bieden. Indien nodig zou de ontgrendeling via de smartphone worden verbeterd op toestellen waarin die technologie ook is geïntegreerd, wat tot dusver neerkomt op enkele Apple- en Samsung-modellen.

Lees ook:

Meer
Yves Labeeu
Lees meer...
Markten