De strijd om zilver bij zoekmachines

Geen enkel bedrijf heeft een product of dienst zo iconisch gemaakt als Google, de dominante zoekmachine in het westen. Dat blijkt nog maar eens uit de laatste cijfers van StatCounter. Maar wie de tweede grootste zoekmachine wordt, blijft (vooral op internationaal niveau) een spannende race.

Het heeft het er nooit naar uitgezien dat Google van zijn troon zou worden gestoten – maar dat heeft mensen er niet van weerhouden het toch te proberen. Deze week is er een nieuwe concurrent opgestaan. “You” lanceerde zijn dienst en kondigde een investeringsronde van 20 miljoen dollar aan van enkele bekende durfkapitalisten, en voegde zich bij de lijst van rivalen die de tweede plaats willen grijpen.

Tweede plaats is nog steeds goed

Lange tijd behoorde de zilveren medaille van het internet zoeken toe aan Yahoo! of Microsoft’s Bing, die elk ergens tussen 5 procent en 10 procent van het marktaandeel vasthielden gedurende de laatste tien jaar. Dat is een groot genoeg deel om miljarden waard te zijn voor elk bedrijf. Al is het nog steeds niets vergeleken met het marktaandeel dat Google gemiddeld heeft gehad gedurende die tijd. In de VS zo’n 85 procent, in België wel 92 procent.

Maar rivalen zoals Ecosia, dat belooft bomen te planten met zijn inkomsten, en DuckDuckGo, dat zich veel meer richt op dataprivacy, hebben de laatste jaren een behoorlijk stuk van de taart gekregen. DuckDuckGo in het bijzonder lijkt vooruitgang te boeken. Veel populairder nog in België is Ecosia. De ecologische zoekmachine gaat al een tijd lang een nek-aan-nekrace aan met Yahoo!.

De vooruitgang van de zoekmachines is indrukwekkend, al blijft het moeilijk om te concurreren tegen een bedrijf waarvan het product letterlijk een werkwoord geworden is. (mah)

Meer