De strijd om de ‘merknaam’ Sud de France laait op

Begin de 21ste eeuw claimde de wijnregio Languedoc-Roussillon en de zogeheten ‘vignoble du Midi’ op haar (rug)etiketten plots de benaming ‘Sud de France’. Een commercieel handigheidje dat zeker veel consumenten over de streep hielp trekken omdat het merk een bepaalde zonnige vakantie-ambiance en lifestyle suggereerde. Als submerk rendeerde het absoluut in de export.

Maar deze toevoeging botste wel op bezwaren bij het INAO, de waakhond van de Franse appellations, die vooral de voorbije twee jaar met sancties en zelfs fraudedossiers dreigt als het merk in de Languedoc-Roussillon nog op de labels wordt afgedrukt. Het INAO staat immers op haar beurt onder juridische druk van de Europese Unie, die ‘Sud de France’ blijkbaar een problematisch concept vindt specifiek voor wijnen en olijfolie.

wijngaard Languedoc-Roussillon
Isopix

De belangengroepen van de Languedoc-Roussillon willen echter het commercieel lucratieve en ondertussen gesettelde merk niet zomaar prijsgeven, en vergaderen frequent om tot een compromis te komen met zowel de Région Occitanie (eigenaar van het merk) en het INAO (die incompatibiliteiten met de reglementering ziet).

Het witte konijn dat nu uit de hoed lijkt te komen: het herdopen van de wijnregio ‘Languedoc-Roussillon’ tot ‘Languedoc-Roussillon Sud de France’. De redenering achter deze (nog te onderhandelen) naamswijziging: ‘De nieuwe naam staat ons toe van Sud de France een geografische verwijzing te maken’, dixit René Moreno, de vicevoorzitter van de Commission Viticulture de la Région Occitanie.

Door het wagentje ‘Sud de France’ namelijk te koppelen aan de locomotief Languedoc-Roussillon, wordt dit merk zo verankerd aan een specifiek territorium en kan er in principe juridisch weinig tegen ingebracht worden.

Bedoeling is om deze herdoop in de loop van 2021 af te ronden, als het INAO tenminste genoegen neemt met het simpel verhangen van de naambordjes.

Meer