De grootste tabaksproducent wereldwijd zet in op nicotinezakjes die je onder de bovenlip plaatst

Philip Morris International heeft woensdag bevestigd dat het zijn rivaal Swedish Match wil overnemen voor 16 miljard dollar, meldt CNBC. Met die overname wil de producent van Marlboro inzetten op alternatieven voor tabak.

Swedish Match bestaat al 107 jaar en heeft intussen faam vergaard als producent van een nogal bijzonder rookloze tabak onder de merknaam General Snus. Het is in feite een klein zakje dat onder de bovenlip wordt geplaatst als alternatief voor traditionele tabak.

De aankondiging van een mogelijke overname van 161,2 miljard kronen deed de aandelenkoers met 32 procent stijgen. De overeenkomst bevindt zich in de eindfase en moet nu worden goedgekeurd door de aandeelhouders.

Nicotinezakje zonder tabak

De verkoop van “Snus” werd in de EU al in 1992 om gezondheidsredenen verboden, behalve in Zweden, waar het zakje bijna als een deel van het erfgoed wordt beschouwd. Maar in de VS werd het in 2019 goedgekeurd door de US Food and Drug Administration. De administratie stelde vast dat “Snus” gepaard gaat met een lager risico op “mondkanker, hartziekten [en] longkanker” dan sigaretten.

Maar waarom waagt Philip Morris zich aan zo’n overname? Sinds enkele jaren zet Swedish Match in op een alternatief, de “Zyn”, een nicotinezakje zonder tabak, waarvan de verkoop in Scandinavië, maar ook in de Verenigde Staten explosief is gestegen. De leveringen in de VS zijn in het eerste kwartaal gestegen met 35 procent. Deze tabaksvrije zakjes zouden voor het bedrijf een manier kunnen zijn om de EU opnieuw voor zich te winnen.

Volgens analisten zou de verkoop zonder complicaties moeten worden afgerond, aangezien de concurrenten zich op andere producten concentreren.

Tabaksgiganten verkennen andere horizonten

De overname bevestigt wederom dat tabaksbedrijven op zoek zijn naar alternatieven voor de traditionele sigaret, die aan populariteit moet inboeten. Dit geldt evenzeer in de films als in het echte leven, met prijzen die voortdurend stijgen. De CEO van Philip Morris heeft vorig jaar zelfs gezegd dat hij binnen tien jaar een verbod op sigaretten wil zien.

Vorig jaar was de niet-tabaksportefeuille van het bedrijf goed voor ongeveer 29 procent van zijn netto-inkomsten, of 31,4 miljard dollar.

(ns, lb)

Meer