De GP in Miami is een hedonistische affaire, zelfs naar F1-normen. Dit is hoe de VS compleet zot kwam te staan van de sport

Vijf jaar geleden verkeerde de toekomst van de Formule 1 in het ongewisse. Liberty Media Corporation had de motorsportserie overgenomen van Bernie Ecclestone, die er bijna 40 jaar met een ijzeren greep over had geregeerd. Waarnemers zeiden dat de sport moest worden gemoderniseerd, nieuwe markten moest betreden, een jonger publiek moest aantrekken en zijn aanwezigheid op sociale media moest vergroten. Missie volbracht. Getuige daarvan de complete gekte in Miami dit weekend, waar voor het eerst een F1-race plaatsvindt. In een land waar ze tot voor kort geen snars om F1 gaven. Wat is er gebeurd? Plus: waarom zijn er geen Amerikaanse F1-vedetten?

Toen Liberty Media, een Amerikaans bedrijf in 2017 de Formule 1 kocht, maakte het geen geheim van zijn ambitie om de populariteit van de sport in de Verenigde Staten te vergroten. En dat gaat goed. Races haalden vorig seizoen recordcijfers op ESPN. Drive to Survive, de Netflix-documentaireserie over Formule 1 is een van de populairste shows van het streamingplatform in de VS, en met deze Grand Prix van Miami, de Grand Prix van de Verenigde Staten nabij Austin, Texas en volgend jaar een in Las Vegas, zal het land maar liefst drie Grote Prijzen organiseren.

Tickets voor de Formule 1 Grand Prix van dit weekend in Miami gingen afgelopen week van de hand voor duizenden dollars per stuk. Meer dan 300.000 racefans, toeristen en feestgangers zullen naar verwachting Miami binnenstromen voor het evenement, gesponsord door Crypto.com.

Formule 1 is altijd een sport voor de rijken geweest. Maar de Grand Prix van Miami markeert een geheel nieuw niveau

Volgens lokale functionarissen zullen de drukte en uitgaven naar verwachting die van de Super Bowl 2020 in Miami en het jaarlijkse Art Basel-festival overtreffen. De tophotels van Miami vragen meer dan 100.000 euro per nacht voor hun topsuites. Chef-koks bieden speciale diners aan voor 3.000 euro per bord, en nachtclubs halen top-dj’s binnen en wie in de meest exclusieve een tafeltje wil, mag 100.000 euro neertellen.

Het is, met andere woorden, een heel hedonistische affaire, zelfs naar F1-normen. Formule 1 is altijd een sport voor de rijken geweest, of ze nu kijken vanaf hun megajachten in Monaco of het SkyPark in Marina Bay Sands in Singapore. Maar de Grand Prix van Miami markeert een geheel nieuw niveau – aangewakkerd door de stijgende populariteit van de Formule 1, de post-pandemische welvaartsstijging in Zuid-Florida en, laten we een kat een kat noemen, excessen zoals deze (rijke) Amerikanen op het lijf zijn geschreven.

De organisatoren van Miami zeggen dat veel van de kaartkopers en deelnemers aan de Grand Prix voor het eerst naar een autorace gaan En ze hebben er blijkbaar geld genoeg voor over. De gemiddelde prijs voor een kaartje voor de race van zondag is 2.179 dollar – drie keer de gemiddelde prijs voor de Amerikaanse Grand Prix in Austin vorig jaar. Sommige tickets werden verkocht voor meer dan 7.200 dollar per stuk. Organisatoren zeggen dat de prijzen in het weekend nog hoger stijgen, met “hospiltality packages” die op de doorverkoopsite StubHub gaan voor meer dan 25.000 dollar.

Economische impact van 400 miljoen dollar

Met honderdduizenden fans verwacht, maar een capaciteit die beperkt is tot ongeveer 80.000 op de racelocatie, zullen lokale hotels, restaurants en bars worden overspoeld. Organisatoren van evenementen voorspellen een economische impact van 400 miljoen dollar in het district Miami Gardens, waar het Hard Rock Stadium en de racebaan zich bevinden.

Het St. Regis Bal Harbour Resort biedt een “Diamond Package” van 110.000 dollar aan, inclusief een villa aan de oceaan, privéjets heen en terug, een diner en een op maat gemaakt sieraad van De Beers.

Het vijfsterrenhotel Faena Hotel Miami Beach biedt zijn 4.500 vierkante meter grote Faena Suite aan voor 120.000 per nacht aan tijdens het raceweekend. Het pakket omvat toegang tot de hospitality suite van het Red Bull-team van wereldkampioen Max Verstappen.

Er is een speciaal pop-uprestaurant op South Beach dat plaats biedt aan 200 gasten. Het diner bereid door chef-kok Mario Carbone kost 3.000 per persoon. O ja. Het is voor het hele weekend al lang uitverkocht.

Allemaal het gevolg van Netflixserie Drive to Survive

Al die dingen hierboven zijn eigenlijk het gevolg van de populariteit van de Netflix-documentaireserie Drive to Survive. Geen wonder dat de streamingdienst Miami koos om aan te kondigen dat de serie nog eens twee seizoenen wordt verlengd.

Iedereen binnen de F1-wereld erkent de rol die het tv-programma heeft gespeeld bij het bekendmaken van hun sport bij een breder publiek, ook al hebben sommige coureurs zoals Max Verstappen kritiek geuit dat er wordt gemanipuleerd om een ​​dramatisch effect te krijgen en een ​​verhaal dat beter verkoopt. Verstappen, die vertikt om mee te doen aan de reeks, heeft een punt, maar het formaat spreekt ongetwijfeld kijkers aan.

De serie werd gelanceerd in 2018 en seizoen vier, dat dit jaar in première ging, trok het grootste publiek en bereikte de Netflix-top 10-status in 56 verschillende landen. De groei van het publiek dat naar de sport in de VS kijkt, is sindsdien gestaag geweest en is van cruciaal belang voor de jongere demografische F1 die wil aantrekken.

In het openingsweekend van dit seizoen werd de GP van Bahrein gehouden op dezelfde dag als de Nascar Cup en IndyCar races – de twee populairste Amerikaanse race-disciplines. Nascar trok iets meer dan 4 miljoen kijkers, F1 1,3 miljoen en Indycar 954.000. Voor de F1 was dat bijna 400.000 kijkers meer dan de seizoensopener van 2021.

ESPN geniet van stijgende kijkcijfers sinds het de uitzending van F1 in 2018 overnam, van gemiddeld 554.000 dat jaar naar 927.000 in 2021, een jaarlijkse stijging die overeenkomt met de groeiende populariteit van elke serie van Drive to Survive.

Waarom zijn er geen in Amerika geboren F1-piloten?

Maar voor die Amerikaanse fans die kennis maken met de F1, is er wel één raadsel: waarom zijn er geen in Amerika geboren F1-piloten? De laatste Amerikaanse kampioen was Mario Andretti. Dat was in … 1978.

Hoewel coureurs uit de Verenigde Staten af ​​en toe succes hebben gehad in de Formule 1, waaronder twee wereldkampioenschappen – Andretti dus, een genaturaliseerd Amerikaans staatsburger, en Phil Hill in 1961 – zijn ze de afgelopen twee decennia vrijwel afwezig geweest. De laatste Amerikaan die in de F1 racete, was Alexander Rossi, die in 2015 vijf onopvallende races reed voor het inmiddels ter ziele gegane Marussia-team voordat hij fulltime overstapte naar IndyCar.

Waarom? Er zijn twee grote hindernissen voor jonge Amerikaanse coureurs: het pad naar de Formule 1 loopt traditioneel door Europese junior karting competities, en sponsors hebben zelden racers uit de VS voorzien van financiële steun in het buitenland. Als je een Amerikaan bent die ervoor kiest om die Europese route te nemen, word je bijna gezien als een paria.

Danny Sullivan weet er alles over. In het begin van de jaren tachtig was Sullivan een van die Amerikaanse coureurs die hoopten door te breken in de Formule 1. Hij bracht jaren door in Europa om zich omhoog te werken en belandde uiteindelijk in 1983 bij het Tyrell Formule 1-team.

Na een behoorlijk seizoen in de Formule 1, inclusief een vijfde plaats in de Grand Prix van Monaco, verliet Sullivan de F1 en Europa, niet in staat om genoeg sponsorgeld binnen te halen om door te gaan. Daarna genoot hij thuis van een succesvolle racecarrière, waarbij hij in 1985 de Indianapolis 500 won en het CART Championship van 1988, de voorloper van IndyCar.

In het begin van de jaren 2000 werkte Sullivan als talentscout voor het Red Bull Racing-team van de Formule 1 en ontdekte dat de meeste jonge Amerikanen en hun gezinnen werden afgeschrikt door het lange en bochtige pad naar de Formule 1.

Een belangrijk probleem voor deze jongere Amerikaanse racetalenten is dat hun ouders moeten beslissen of ze met hen mee willen gaan naar het buitenland, ontdekte Sullivan.

Alle hoop gevestigd op Michael Andretti

Maar fans die hopen een Formule 1-coureur uit de VS te zien, hoeven misschien niet lang meer te wachten. Michael Andretti, een van Mario’s zonen en voormalig Formule 1-coureur, kondigde in februari aan dat zijn raceorganisatie, Andretti Autosports, formeel een bod had uitgebracht om tegen 2024 een Formule 1-team op te richten. Andretti maakte duidelijk dat het team prioriteit zou geven aan het ondertekenen van een Amerikaanse coureur, iets dat Haas F1 Team – momenteel het enige Amerikaanse Formule 1-team op de grid – nooit heeft gedaan.

Colton Herta, een 22-jarige Andretti IndyCar-coureur met zes raceoverwinningen, zou waarschijnlijk worden aangezocht om een ​​van Andretti’s Formule 1-stoelen te vullen. Herta maakte in maart bekend dat hij zich had aangemeld als testcoureur voor het Britse Formule 1-team McLaren om de broodnodige ervaring achter het stuur van een Formule 1-auto op te doen.

En er zijn een paar andere jonge Amerikanen die zich een weg banen door de Formule 1-pijplijn. Logan Sargeant, een 21-jarige uit Florida, racet in de Formule 2, een serie die vaak talent aan de Formule 1 geeft. En vorig jaar tekende de tiener kartingsensatie Ugo Ugochukwu, uit New York City, een langetermijncontract met McLaren.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20