‘Covid-19 opent de poort voor ‘Big Tech’ tot de academische wereld. Duizenden kleinere universiteiten zullen verdwijnen’

De coronacrisis opent de poort voor ‘Big Tech’ tot de Amerikaanse universiteiten. ’s Werelds meest prestigieuze universiteiten zullen partnerships aangaan met de grootste techbedrijven ter wereld. Niet omdat ze dat willen, maar omdat ze dat moeten. Dat zegt Scott Galloway, die marketing doceert aan de NYU Stern School of Business. 

Galloway is auteur van het boek  “The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google. Hij is een graag geziene gast op de Amerikaanse zakenzenders CNBC en Fox Business, vanwege zijn controversiële uitspraken. Zo noemde hij de Facebooktandem Zuckerberg en Sandberg ooit ‘een van de gevaarlijkste managementduo’s aller tijden‘.

‘MIT@Google. iStanford en HarvardxFacebook’

In een interview met The New York Magazine zegt Galloway nu dat de toekomst na de pandemie voor combinaties zal zorgen als ‘MIT@Google. iStanford en HarvardxFacebook’. 

Zulke samenwerkingen zullen deze universiteiten toelaten het aantal leerlingen dat wordt toegelaten drastisch te verhogen door hybride online-offline diploma’s uit te reiken. De waarde van die diploma’s zal volgens hem het universiteitslandschap op zijn grondvesten doen daveren.

Nog volgens Galloway zullen ‘honderden zoniet duizenden universiteiten failliet gaan, terwijl degene die overblijven zullen worden bevolkt door de kinderen van de ‘one percent’ rijksten op aarde’. Maar tegelijkertijd zullen meer jongeren dan ooit toegang hebben tot degelijke opleidingen, al zal dat grotendeels over het internet plaatsvinden. Voormelde samenwerkingsverbanden zullen honderden miljoenen mensen het leven makkelijker maken.

Volgens Galloway is het coronavirus wel degelijk een ‘game-changer’ die ervoor zorgt dat mensen twee keer gaan nadenken vooraleer ze 51.000 dollar neertellen om hun kind een jaar aan een Amerikaanse universiteit te laten studeren. ‘Als ze voor die prijs het gros van die tijd op campus verblijven tot daar aan toe, maar als ze het merendeel van het jaar gewoon thuis achter hun computerscherm zitten? No way!’

08 May 2019, US, Mountain Views: Google logo on the facade of the main building of the Internet group on the Google campus in Mountain View. Photo: Christoph Dernbach/dpa

Zoom heeft aan het licht gebracht dat universitair onderwijs veel te duur is

Videoconferencingdienst Zoom heeft volgens de professor nu aan het licht gebracht dat universitair onderwijs veel te duur is. Op korte termijn is er voor de meest prestigieuze universiteiten (de zogenaamde ‘Ivy League’, een term die wordt geassocieerd met academische uitmuntendheid, selectiviteit en sociaal elitisme) geen probleem, want die werken met wachtlijsten. Universiteiten die geen wachtlijsten hebben zullen de volgende weken al in de problemen komen, vanwege een gebrek aan inschrijvingen voor volgend academiejaar.

De top-50 universiteiten zullen volgens Galloway dankzij online-klassen het aantal leerlingen dat ze ontvangen kunnen vermenigvuldigen met een factor tien. Gigantisme dus, waarbij de top-20 universiteiten nog groter en sterker zullen worden. De universiteiten tussen plek 21 en plek 50 zullen zich nog kunnen handhaven, maar voor alles wat daarna volgt dreigt het ergste.

De impact van Big Tech zal ook hier opnieuw beslissend worden. Die grote techbedrijven zullen samenwerkingen aangaan met grote universiteit als het MIT en Stanford, niet omdat ze dat willen, maar omdat ze dat moeten, zegt Galloway. Ze hebben geen andere keuze.

‘Waarom? Laten we ’s naar Apple kijken. Die genereren jaarlijks zo’n 250 miljard dollar aan omzet. Aandeelhouders moeten ervan worden overtuigd dat de prijs van het aandeel binnen de 5 jaar zal verdubbelen anders gaan die mensen Zoom of Salesforce kopen. Apple moet zijn omzet niet verdubbelen om zijn aandelenprijs te verdubbelen, 60 à 80 procent meer inkomsten volstaan. Dat betekent dat er de volgende 5 jaar 150 miljard dollar omzet moet bijkomen. Dat haal je niet meer uit nieuwe iPhones, je moet veel groter mikken. De grootste marges liggen niet bij iPhones, noch bij Hermès-handtassen of bij Ferrari’s, de grootste winstmarges liggen op onze universiteiten.’

Isopix

Winstmarges van 90 procent

Amerikaanse universiteiten hebben een winstmarge van rond de 90 procent. Dat heeft meer te maken met de geloofwaardigheid van het merk dan met de kwaliteit van het onderwijs. Sommige van die universiteiten verwerpen tot 85 procent van alle kandidaten. Het meest waardevolle bezit van een universiteit is dus niet het professorenkorps, maar het departement dat beslist wie wordt toegelaten en wie niet. Elke kandidaat wordt gescreend tot men er zeker van is dat die een foutloos parcours zal rijden.

Als je erover nadenkt doen bedrijven als Google, Apple, Amazon en Facebook exact hetzelfde. Wie bij Google binnenraakt is in die mate gescreend dat de kans dat hij of zij niet voldoet miniem is.

Magic Johnson of LeBron James?

Voormelde universiteiten zijn dermate gegeerd dat ze het aantal leerlingen kunnen vertienvoudigen. Dat zonder de kwaliteit van het onderwijs aan te tasten. ‘Vandaag al kiest het toelatingsdepartement tussen Magic Johnson en LeBron James.’ Elke superleerling op de middelbare school wil naar deze universiteiten gaan. Maar nu krijgen ze een extra wapen toebedeeld: online leren. Wie een diploma heeft van deze universiteiten start in de zakenwereld aan een salaris dat gemiddeld 30 procent hoger ligt dan iemand die naar pakweg de Pepperdine universiteit in Malibu is geweest.

Als ze daarna ook nog eens rechtstreeks bij Amazon, Google of Facebook aan de slag kunnen is de zaak beklonken. ‘Stel je voor dat Apple lessen design en creativiteit gaat aanbieden bij het MIT. Is daar interesse voor? Dat denk ik wel. De techbedrijven zullen het online-gebeuren volledig overnemen., terwijl de universiteit het toelatingsproces blijft verzorgen. Studenten zullen de prijzen blijven betalen die vandaag gangbaar zijn aan deze universiteiten. Net omdat ze na hun studie bij een van de Big Techs aan de slag kunnen. En dat met een salaris die de investering van de studie terugbetaalt. Laat het me anders stellen: een diploma van het MIT is een kwart miljoen dollar waard. Een diploma van Pepperdine niet meer.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20