Coronacrisis kan voor de autoverkopers uiteindelijk nog goed uitdraaien

De autofabrikanten zijn door de coronacrisis zwaar getroffen, maar kunnen toch hopen op een sterke heropleving van de verkoop. Wereldwijd overweegt immers 46 procent van de consumenten de volgende twaalf maanden een auto te kopen, tegenover 35 procent in april vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Capgemini, gebaseerd op een enquête bij 11.000 consumenten in elf landen.

De toenemende voorkeur voor een persoonlijke mobiliteit moet volgens Capgemini aan de uitbraak van coronapandemie worden toegeschreven. Het autobezit wordt immers door velen gezien als een beveiliging tegen het risico en de verspreiding van infecties.

Geen openbaar vervoer

‘De aanhoudende pandemie heeft de consumenten ervan weerhouden om opnieuw massaal van het openbaar vervoer of gedeelde mobiliteit gebruik te maken,’ zeggen de onderzoekers. De studie toonde dat 87 procent van de respondenten van mening was dat zijn veiligheid en gezondheid met een persoonlijke auto het best gediend was.

Daarbij bleek dat 81 procent het gebruik van carpooling zou willen vermijden, tegenover 42 procent in april vorig jaar. Tevens gaf 78 procent aan voor zijn verplaatsingen de eigen wagen te zullen gebruiken in plaats van het openbaar vervoer. Daarbij erkende 72 procent de constante toegang tot een eigen wagen meer te waarderen dan voor de uitbraak van de pandemie.

‘De koopintentie van de autobestuurder is wereldwijd in bijna alle markten toegenomen en wordt aangedreven door een combinatie van goedkope autoleningen, een stimulerend beleid van de overheid voor de promotie van elektrische voertuigen en een economisch herstel,’ stippen de onderzoekers nog aan. ‘Die trend wordt nog aangewakkerd door de intenties om het openbaar en gedeeld vervoer zoveel mogelijk te mijden.’

Luchtfilters

Jongere chauffeurs laten de sterkste aankoopintentie blijken. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vijfendertig jaar overweegt immers 59 procent de volgende twaalf maanden een auto te kopen.

Capgemini stelde daarbij ook een duidelijke verschuiving vast in de verwachtingen van de autokoper. ‘Hygiëne en welzijn hebben over een periode van zes maanden bij de consument duidelijk aan belang gewonnen,’ benadrukken de onderzoekers.

‘Inmiddels wil 85 procent van de respondenten een auto met luchtfilters, indicatoren voor de luchtkwaliteit, de monitoring van de gezondheid van de passagiers en het gebruik van sterilisatie-verlichting. Zes maanden geleden maakte 49 procent van de ondervraagden van deze factoren gewag.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20