Corona leidt niet tot de herontdekking van de warme bakker

Isopix

We kopen meer brood, maar minder taarten nu we in quarantaine zitten. En hoewel we misschien iets meer tijd hebben, gaan we toch niet vaker naar de bakker dan vroeger. Bakkers zien hun omzet terugvallen met 15 procent.

U hebt de lange rijen aan bakkerszaken vast ook al gezien. Het lijkt wel alsof we plots massaal naar de bakker gaan. Een kort wandelingetje kan dan ook eens deugd doen nu we hele dagen binnen zitten. Toch blijkt niets minder waar. Sterker nog, bakkers verkopen tot 15 procent minder, zegt de bakkerijfederatie Bakkers Vlaanderen.

Maar onze koopgewoonten veranderen wel. ‘Mensen gaan minder uit eten, hebben meer tijd en moeten alles thuis organiseren. Dat geeft een enorme boost aan de broodverkoop’, zegt Bruno Kuylen, directeur van Bakkers Vlaanderen. ‘Er wordt 10 procent meer brood verkocht. Maar daar staat tegenover dat de verkoop van taarten stevig achteruit gaat door de afschaffing van een hele hoop evenementen en trouwfeesten. Dat scheelt een hele hoop.’

Zondag

Ook de dagen waarop we bij de bakker op de hoek binnen springen, zijn verschoven. Waar we vroeger elke zondag pistolets en koffiekoeken gingen halen bij de bakker, blijkt ook dat niet meer het geval. We gaan nu vooral tijdens de week langs. Wat niet wil zeggen dat we onszelf niet meer durven verwennen. De verveling tijdens de quarantaine zet ons er zelfs toe aan onszelf wat meer te gunnen. We kopen 15 procent meer kleine gebakjes zoals muffins of brownies.

Dat de algemene omzet zo sterk terugvalt, kan ietwat vertekend zijn doordat sommige bakkers helemaal geen klanten meer zien. Aan de kust, aan de grens en in de grote steden gaat er veel minder volk langs de bakker. ‘Dat is puur te wijten aan de gesloten grenzen‘, zegt Kuylen. ‘Nederlanders kunnen hun brood niet meer over de grens gaan kopen, mensen kunnen niet meer naar hun tweede verblijf aan zee en in grote steden zijn er veel minder toeristen.’

Minder loon

De bakkersfederatie maakt zich wel zorgen over de komende weken. ‘De laatste dagen zien we de verkoop van bijvoorbeeld brood toch weer wat achteruitgaan’, merkt Kuylen. ‘Dat heeft meerdere redenen. In het begin is er heel wat brood gehamsterd dat nu nog in de kast ligt, maar de mensen worden ook wat onzekerder over hun inkomsten volgende maand.’

Heel wat bedrijven hebben tijdelijk gesneden in hun lonen en veel werknemers zijn teruggevallen op 70 procent van hun loon door tijdelijke werkloosheid, waardoor er volgende maand dus minder zal binnenkomen. Het lijkt dus twijfelachtig dat mensen binnenkort weer meer gaan kopen.