Corona bezorgt Essity een absoluut recordkwartaal

De coronapandemie heeft de omzet en de winst van het Zweedse bedrijf Essity, fabrikant van producten voor de hygiëne, een sterke impuls bezorgd. De besmetting heeft vele consumenten immers aangezet om huishoudelijke producten, zoals toiletpapier, op te slaan.

Essity realiseerde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 33,7 miljard Zweedse kroon (3,08 miljard euro). Dat is een stijging met 10 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst steeg met 67 procent tot 5,33 miljard kronen (487,5 miljoen euro).

Hamstergedrag

Essity zei vorige maand al dat het zijn productie had opgevoerd tot boven de normale volledige capaciteit. Dat was nodig om aan de hogere vraag naar producten voor de hygiëne te kunnen voldoen.

‘De coronapandemie heeft gezorgd voor een sterke stijging in de verkoop van onder meer luiers, maandverbanden, zakdoeken en producten voor de professionele hygiëne,’ aldus het bedrijf. ‘In al deze verkopen werd – onder invloed van het hamsteren door consumenten en distributeurs – de eerste drie maanden van dit jaar een recordomzet geboekt.’

Alleen al in maart werd een autonome omzetgroei van 20 procent opgetekend. Daarbij liet de verkoop van producten voor professionele hygiëne een stijging met 25 procent optekenen, gevolgd door huishoudelijke producten (20 procent) en persoonlijke verzorging (17 procent).

Essity waarschuwde wel dat die stijging tijdens de volgende kwartalen op de resultaten een negatieve impact kan hebben.

‘Door het hamstergedrag in maart zullen veel huishoudens voorraden voor een langere periode hebben opgeslagen,’ aldus het Zweedse bedrijf. ‘De verkoop van producten voor professionele hygiëne kan anderzijds onder druk komen door de terugval in de reissector en de horeca en de toename van het thuiswerk.’

Wereldleider

Essity is een rivaal van Procter & Gamble en Kimberly-Clark. Het Zweedse bedrijf is met het merk Tork wereldleider in producten voor de professionele hygiëne. Ook bij de incontinentieproducten voert Essity met het merk Tena de wereldwijde ranglijst aan.

Bij huishoudelijke producten – zoals toiletpapier en zakdoeken – staat de Scandinavische groep op de tweede plaats. In die sector is Essity actief met merken zoals Lotus, Edet, Tempo en Vinda.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20