Consumentenbonden aan Apple: ‘Stop met bewust vertragen van iPhones’

De duurdere iPhones drukten de gemiddelde aankoopprijs naar omhoog. - EPA-EFE/MAHMOUD KHALED
EPA

Vijf Europese consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop, manen Apple nog eens aan om te stoppen met de ‘geplande veroudering’ van zijn iPhone-toestellen.

Waarover gaat het? Alles draait rond de updates die iPhones op regelmatige basis krijgen. Volgens consumentenorganisaties zorgen die ervoor dat de toestellen trager gaan werken. ‘Consumenten zien daarna de functionele kenmerken van hun smartphone veranderen, waardoor de prestaties aanzienlijk slechter worden en de levensduur kunstmatig wordt verkort’, klinkt het bij Test Aankoop.

Het nieuws? De consumentenorganisaties eisen, bij monde van koepelorganisatie Euroconsumers, dat de betrokken klanten een schadevergoeding van 60 euro krijgen. Zij zijn van mening dat Apple de iPhones moedwillig vertraagt, zodat klanten sneller kiezen voor een nieuw model. Apple gaf dat toe, maar deed het naar eigen zeggen om ‘de levensduur van het toestel te verlengen bij een versleten batterij’.

De details?

  • De eis volgt op een eerste schriftelijke aanmaning, die de koepelorganisatie op 11 juni al uitstuurde. Die kwam er omdat Apple in de Verenigde Staten een schikking had getroffen rond het vertragen van iPhones. Binnen die deal toonde Apple zich bereid om eigenaars van bepaalde modellen 25 dollar schadevergoeding te geven. In totaal zou dit de technologiereus 310 tot 500 miljoen dollar kosten.
  • Eind mei kwam er ook al interessant nieuws rond de iPhone-kwestie vanuit de Italiaanse administratieve rechtbank van Lazio. In 2018 had de Italiaanse concurrentiewaakhond Apple een boete van 10 miljoen euro opgelegd, omdat het bedrijf de consumenten onrechtmatig heeft beïnvloed door erop aan te dringen updates te installeren. ‘Die updates veroorzaakten ernstige storingen en aanzienlijk verminderde prestaties’, klonk het. Apple ging in beroep, maar ving bot en moet de boete alsnog betalen.

En nu? Het Amerikaanse bedrijf heeft nu twee weken de tijd om de brief officieel te beantwoorden, ‘waarna Euroconsumers zich zal buigen over de volgende juridische stappen’, klinkt het.