Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 14 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Consumentenbonden aan Apple: ‘Stop met bewust vertragen van iPhones’

Logo Business AM
Tech

03/07/2020 | Pieterjan Neirynck | 3 min leestijd

EPA

Vijf Europese consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop, manen Apple nog eens aan om te stoppen met de ‘geplande veroudering’ van zijn iPhone-toestellen.

Waarover gaat het? Alles draait rond de updates die iPhones op regelmatige basis krijgen. Volgens consumentenorganisaties zorgen die ervoor dat de toestellen trager gaan werken. ‘Consumenten zien daarna de functionele kenmerken van hun smartphone veranderen, waardoor de prestaties aanzienlijk slechter worden en de levensduur kunstmatig wordt verkort’, klinkt het bij Test Aankoop.

Het nieuws? De consumentenorganisaties eisen, bij monde van koepelorganisatie Euroconsumers, dat de betrokken klanten een schadevergoeding van 60 euro krijgen. Zij zijn van mening dat Apple de iPhones moedwillig vertraagt, zodat klanten sneller kiezen voor een nieuw model. Apple gaf dat toe, maar deed het naar eigen zeggen om ‘de levensduur van het toestel te verlengen bij een versleten batterij’.

De details?

  • De eis volgt op een eerste schriftelijke aanmaning, die de koepelorganisatie op 11 juni al uitstuurde. Die kwam er omdat Apple in de Verenigde Staten een schikking had getroffen rond het vertragen van iPhones. Binnen die deal toonde Apple zich bereid om eigenaars van bepaalde modellen 25 dollar schadevergoeding te geven. In totaal zou dit de technologiereus 310 tot 500 miljoen dollar kosten.
  • Eind mei kwam er ook al interessant nieuws rond de iPhone-kwestie vanuit de Italiaanse administratieve rechtbank van Lazio. In 2018 had de Italiaanse concurrentiewaakhond Apple een boete van 10 miljoen euro opgelegd, omdat het bedrijf de consumenten onrechtmatig heeft beïnvloed door erop aan te dringen updates te installeren. ‘Die updates veroorzaakten ernstige storingen en aanzienlijk verminderde prestaties’, klonk het. Apple ging in beroep, maar ving bot en moet de boete alsnog betalen.

En nu? Het Amerikaanse bedrijf heeft nu twee weken de tijd om de brief officieel te beantwoorden, ‘waarna Euroconsumers zich zal buigen over de volgende juridische stappen’, klinkt het.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks