Consument is niet geneigd om op zijn reisbudget veel te besparen

De consument is niet geneigd om op zijn reisbudget veel compromissen te doen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bedrijf Tripadvisor, gebaseerd op een enquête bij nagenoeg vijfduizend consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Singapore, India en Australië.

Wereldwijd zijn vakantiereizen goed voor het grootste deel van het jaarlijkse vrij besteedbare budget van de consument. Vakantiereizen eisen immers 19 procent van dat budget op. Pas daarna komen het winkelen (18 procent), de woninginrichting (14 procent) en het amusement (13 procent). 

Extra budgetten

Daarbij blijken de consumenten ook extra budgetten te voorzien om de gestegen prijzen op te vangen. Er werd immers vastgesteld dat 78 procent van de ondervraagden van plan is om aan reizen minstens evenveel of meer uit te geven dan vorig jaar.

Ook consumenten die op discretionaire uitgaven besparen, vermijden dat er op reisplannen wordt bezuinigd. Er kon immers worden genoteerd dat 95 procent van de ondervraagden te kennen gaf liever de uitgaven voor andere categorieën te verlagen, zodat toch voor voor een toekomstige vakantie zou kunnen worden gespaard.

De overgrote meerderheid van de reizigers doet bij de voorbereiding van een reis aankopen in verschillende categorieën, van kleding (89 procent) tot baggage (72 procent) en elektronica (62 procent).

“Belangrijk is dat dit geen eenmalige aankopen zijn”, merken de onderzoekers op. “De respondenten bleken deze artikelen de voorbije drie jaar minstens twee tot drie keer te hebben gekocht voordat ze op reis gingen.”

Winkelen

Deze mentaliteit zet zich voort op de plaats van bestemming. Daarbij beweert 63 procent dat winkelen een belangrijk onderdeel is van zijn reisbudget, terwijl 62 procent het ermee is eens dat winkelen tijdens het reizen een belangrijke tijdsbesteding is. Slechts 4 procent van de ondervraagde reizigers blijkt tijdens zijn vakantiereis niet de gewoonte te hebben te winkelen.

Frequente reizigers – personen die de volgende twaalf maanden minstens drie reizen plannen – tonen zich bijzonder enthousiaste consumenten. Deze groep plant niet alleen meer reizen, maar geeft ook meer uit aan accommodaties dan incidentele toeristen.

Bij deze frequente reizigers boekt 41 procent accommodaties met een kostprijs van meer dan 200 dollar per nacht. Dat is 71 procent meer dan incidentele reizigers. Ook zegt 53 procent van de frequente reizigers de volgende twaalf maanden aan reizen meer te zullen uitgeven dan het voorbije jaar. Bij incidentele reizigers daalt dit cijfer tot 38 procent.

Meer