Colruyt opnieuw in de clinch met een producent: deze keer boycot de keten het bedrijf achter onder meer Côte d’Or en Milka

De grootwarenhuisketen Colruyt ligt op ramkoers met de snackproducent Mondelez. Volgens de keten wil het bedrijf achter onder meer Côte d’Or en Milka de prijzen aanzienlijk optrekken. “Tariefstijgingen zijn niet langer te verantwoorden”, klinkt het. De samenwerking tussen de twee partijen is tijdelijk stopgezet.

Waarom is dit belangrijk?

De grootwarenhuisketens voeren regelmatig gesprekken met de producenten over de prijzen. Soms durven de gemoederen daarbij hoog oplopen. De ketens willen namelijk de prijzen in de winkels zo laag mogelijk houden, waardoor ze soms steevast weigeren om de gevraagde prijsverhogingen van de producenten of leveranciers door te voeren.

In het nieuws: Colruyt verzet zich tegen de prijsverhogingen die Mondelez wil doorvoeren.

  • De keten heeft beslist om de samenwerking met de snackproducent tijdelijk stop te zetten.
    • Mondolez is het bedrijf achter bekende merken als LU, Oreo, Milka, BelVita, Côte d’Or, Stimorol, TUC en Philadelphia. Hoeveel producten er aanwezig zullen zijn in de winkel hangt af van de voorraden.
  • Colruyt laat weten dat er eerder al een jaarakkoord werd afgesloten voor 2023. “Ondanks dat akkoord liet Mondelez ons weten dat zij een nieuwe, substantiële tariefwijziging willen doorvoeren. Wij gaan niet akkoord met de nieuwe vraag voor tariefstijging”, laat woordvoerster Eva Biltereyst van Colruyt Group weten.
  • Colruyt herinnert eraan dat het vorig jaar prijsverhogingen heeft toegestaan door de uitzonderlijke situatie die werd gecreëerd door de oorlog in Oekraïne. Dat militair conflict heeft de consumentenprijzen fors de hoogte ingejaagd.
    • “Vandaag is die situatie helemaal anders en zijn grote tariefstijgingen voor ons niet meer te verantwoorden”, klinkt het. “Leveranciers hebben zich, net als ons, kunnen voorbereiden op stijgende kostenposten met een blijvende impact, zoals bijvoorbeeld de loonkost. Anderzijds zien we ook dat energieprijzen en grondstofprijzen dalen. Wij zouden daarom een tariefdaling eerder te rechtvaardigen vinden”
    • Die laatste stelling klopt volgens Xavier Gellynck, voedingseconoom en professor aan de UGent, niet helemaal. “De energieprijzen zijn inderdaad gedaald, maar het is niet zo dat op dit moment de prijzen van alle grondstoffen en producten omlaag gaan. Ik verwacht dat het Mondelez vooral om suiker te doen is, een grondstof die juist nog in prijs stijgt”, zegt hij tegenover Trends.be. De prijs van suiker is de voorbije zes maanden gestegen van iets minder dan 20 cent per pond (453 gram) tot 26,2 cent.

Niet het eerste conflict

Terugblik: Het is niet de eerste keer dat er een prijzenconflict is tussen Colruyt en een producent of leverancier.

  • In het najaar van 2021 heeft de keten de klassieke potten van het populaire chocopastamerk Nutella uit de rekken gehaald nadat de twee partijen geen akkoord hadden bereikt over een nieuwe prijs.

Intussen staat de keten meer en meer onder druk door de toenemende concurrentie.

  • Lidl en Aldi kondigden onlangs aan de prijzen van honderden producten te verlagen. Deze week volgde Carrefour met een soortgelijke actie.
Meer