Cinecittà wil opnieuw concurrentie met andere grote Europese filmstudio’s opnemen

In Italië heeft de beroemde Cinecittà Studios een voorlopige overeenkomst getekend met de staatsbank Cassa Depositi e Prestiti voor de uitbreiding van zijn site in Rome. Door de inlijving van een aanpalend terrein moet Cinecittà de mogelijkheid krijgen om de oppervlakte van zijn backlot – het gebied naast een filmstudio waar buitenopnames kunnen gebeuren en waar tijdelijke sets kunnen worden gebouwd – te verdrievoudigen.

Cinecittà benadrukt door de expansie in staat te zullen zijn om de kloof met zijn concurrenten op het Europese vasteland te overbruggen. De uitbreiding is volgens de Italiaanse filmstudio bovendien van belang om Cinecittà een capaciteit te bieden die in staat zou kunnen zijn om klanten uit de wereldwijde filmindustrie aan te trekken.

Missie

Door de grondaankoop kan Cinecittà, dat een radicale opknapbeurt ondergaat, zijn terrein met 70 hectare vergroten. Daar zullen acht nieuwe sets kunnen worden gebouwd. Tevens wordt de backlot met meer dan 30 hectare uitgebreid. Financiële details over de aankoop, die naar verwachting in oktober volgend jaar zal worden afgerond, werden niet meegedeeld.

De vernieuwing van Cinecittà Studios werd in mei van dit jaar gestart. De operaties gebeuren onder leiding van Nicola Maccanico, een voormalig topkader van Warner Bros en Sky Italia. Maccanico werd in april tot directeur van Cinecittà aangesteld.

Hij kreeg van Dario Franceschini, Italiaans minister van Cultuur, de opdracht om de iconische studio’s in Rome om te vormen tot de beste filmlocatie van het Europese vasteland. Dat is onder meer mogelijk dankzij van een investering van 300 miljoen euro uit het herstelfonds dat door de Europese Unie aan Italië is toegekend.

Sindsdien probeert Maccanico de concurrentiepositie van Cinecittà tegenover befaamde Europese sectorgenoten – zoals de Studio Babelsberg in Duitsland, de Origo Studios in Hongarije of Nu Boyana in Bulgarije – te versterken.

Hoge bezettingsgraad

Daarbij besliste Maccanico tevens de bestaande infrastructuur van Cinecittà grondig te moderniseren. Tegelijkertijd heeft hij ook een financieel vijfjarenplan naar voor geschoven. Maccanico verwacht dat Cinecittà over twee jaar opnieuw winstgevend zal zijn.

De voorbije zes maanden kon al een bezettingsgraad van bijna 80 procent worden gemeld, onder meer door het aantrekken van een aantal internationale producties, waaronder “House of Gucci” (MGM), “Domina” (Sky) en “Ripley” (Showtime).

Cinecittà, dat zijn klanten een full-service kan aanbieden, kon profiteren van een aanzienlijke fiscale korting. Dat voordeel werd wegens de uitbraak van de coronacrisis van 30 procent naar 40 procent verhoogd.

Ondertussen is bij Cinecittà ook voor volgend jaar ongeveer 80 procent van de beschikbare ruimte volgeboekt. Daarbij wordt gewag gemaakt van drie grootschalige internationale producties, waarover voorlopig echter geen verdere details worden verstrekt.

Meer