Chinese platteland land kan goedkoper nieuwe auto’s kopen

In China koestert de regering plannen om de verkoop van auto’s in landelijke gebieden te subsidiëren. De ingreep moet de Chinese overheid helpen om de nationale automarkt te stabiliseren. Dat blijkt uit berichten die in de Chinese financiële krant China Securities zijn verschenen.

De Chinese autoverkoop heeft tijdens de maand april immers een sterke terugval gekend, te wijten aan de maatregelen die de overheid heeft genomen om een opstoot van mogelijke besmettingen met het virus Covid-19 in de kiem te smoren.

Lockdowns

“Vanaf juni komen consumenten van landelijke regio’s bij de aankoop van een voertuig met een prijs van maximaal 150.000 yuan (21.000 euro) in aanmerking voor subsidies tussen 3.000 yuan en 5.000 yuan”, beklemtoonde China Securities, een dochterbedrijf van het Chinese persbureau Xinhua, dat door de staat wordt gecontroleerd.

De subsidies ​​zullen volgens China Securities beschikbaar zijn voor kopers van zowel voertuigen met verbrandingsmotoren als elektrische wagens. De maatregel moet de verkoop op de Chinese automarkt opnieuw aanzwengelen.

In april kregen de steden Shanghai en Changchun, twee grote Chinese centra voor autoproductie, een lockdown opgelegd. De Chinese regering hanteert tegenover een dreigende verspreiding van het coronavirus immers een een nultolerantie. 

Shanghai is echter voor de Chinese autosector enorm belangrijk. Deze metropool vormt met 25 miljoen inwoners het grootste stedelijke gebied van China, maar kreeg zeven weken geleden een strikte lockdown opgelegd. Bewoners werden verplicht thuis te blijven, terwijl vele bedrijven het bevel kregen de poorten te sluiten.

Toeleveringsketen

Er werd in Shanghai tijdens de maand april dan ook geen enkele nieuwe auto verkocht. Normaal is de stad de grootste automarkt van het land. Vorig jaar werden in Shanghai 736.700 nieuwe voertuigen verkocht. In geen enkele andere regio kon toen een groter cijfer worden opgetekend.

De lockdowns van de Chinese steden hebben tevens geleid tot enorme verstoringen van de toeleveringsketen. Bovendien werden de consumentenbestedingen eveneens zwaar geraakt. De Chinese verkoop van Tesla viel in april met 98 procent terug tegenover de maand voordien.

De productie in de fabriek van Tesla in Shanghai kromp tegelijkertijd met 81 procent in. Dat betekende een belangrijke tegenvaller voor de Amerikaanse autofabrikant, die zich op de Chinese markt in een sterke jaarstart had mogen verheugen.

Door de lockdowns daalde de verkoop van nieuwe voertuigen in heel China tijdens de maand april met 48 procent tot 1,18 miljoen eenheden. Dat was het laagste cijfer dat in een periode van tien jaar voor de maand april op de Chinese automarkt moest worden genoteerd. De Chinese autoverkoop over de eerste vier maanden van het jaar viel met 12 procent tot 7,69 miljoen exemplaren terug.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20