Chinese nepvleesproducent wil 2 miljoen dollar ophalen

Zhenmeat, de Chinese concurrent van Beyond Meat en Impossible Foods, is naar eigen zeggen in gesprek met Europese, Amerikaanse en Chinese investeerders. Het bedrijf, dat nog geen jaar bestaat, haalde al 5 miljoen yuan (652.000 euro) op.

Het bedrijf maakt vooral plantaardig gehakt, dat het zelf consequent ‘plantvlees’ noemt. Het ‘vlees’ wordt gemaakt van erwtenmeel met enerzijds de smaak van varken en anderzijds de smaak van rund. Vorig jaar maakte Zhenmeat ook een eenmalige maancake, een Chinese specialiteit die gegeten wordt tijdens het jaarlijkse midherfstfestival.

Grote markt

Nepvlees is een hit in China. Volgens het onderzoeksbureau The Good Food Institute was die markt in 2018 6 miljard yuan (783 miljoen euro) waard, een stijging met 14 procent tegenover het jaar voordien. In Amerika bedraagt die maar 684 miljoen dollar of 615 miljoen euro. Over België zijn niet meteen cijfers te vinden.

Ook de andere spelers in de industrie hebben ondertussen ontdekt dat China een interessante markt is. Impossible Foods lanceerde vorig jaar een alternatief voor varkensvlees, waarvan China de grootste gebruiker is, en Beyond Meat wil eind 2020 zijn producten in China produceren.

Zhenmeat-CEO Vince Lu is tevreden met de komst van zijn Amerikaanse concurrenten. ‘Dat zal de zichtbaarheid van plantaardig vlees vergroten’, zegt hij.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20