Een primeur in drie jaar: wat is Elon Musk in China gaan doen?

Terwijl hij de Chinese fabrikanten van elektrische auto’s het leven moeilijk maakt, heeft de miljardair China bezocht, wat meteen in de smaak viel bij de markten.

In het nieuws: Voor het eerst in 3 jaar bezoekt Elon Musk China.

  • De baas van Tesla is aan zijn tweede dag ter plaatse begonnen, waar hij de ministers van Handel en Industrie zal ontmoeten, samen met verschillende verantwoordelijken van Tesla China.
  • De dag ervoor had de miljardair de minister van Buitenlandse Zaken, Qin Gang, ontmoet, evenals de voorzitter van CATL, Zeng Yuqun, een Chinese gigant op het gebied van elektrische batterijen en een belangrijke leverancier van Tesla.
  • Later deze week zou Elon Musk de gigafabriek in Shanghai moeten bezoeken.

De context: Tesla voert een prijzenoorlog tegen zijn concurrenten.

  • In principe is Tesla, met enkele uitzonderingen, geen directe concurrent van Chinese merken. We bevinden ons niet in dezelfde prijsklasse en Chinese elektrische auto’s beginnen pas wereldwijd uit te breiden.
  • Maar de prijzenoorlog die Tesla voert tegen grote fabrikanten heeft gevolgen voor de hele markt van elektrische auto’s. Tesla, met de hoogste winstmarges in de sector, kan zich veroorloven zijn prijzen te verlagen, terwijl de Chinese fabrikanten zeer beperkte winstmarges hebben.
    • Een bewijs hiervan is het Chinese merk Xpeng, waarvan de inkomsten met 50 procent zijn gedaald. De CEO, He Xiaopeng, heeft 75 procent van zijn fortuin verloren ten opzichte van zijn hoogtepunt in 2021.
  • In China blijft BYD de grote concurrent van Tesla, die ook zijn prijzen heeft verlaagd. Het is heel eenvoudig, in de eerste twee maanden van het jaar heeft het Chinese merk 41%$ procent van de verkopen behaald, tegenover 7,8 procent voor Tesla.

Het belangrijkste: China blijft een cruciale speler voor Tesla.

  • De Tesla-gigafabriek produceerde vorig jaar 700.000 Model 3 en Model Y, wat de helft is van de wereldwijde productie van het bedrijf.
  • Er bestaat echter enige onzekerheid over de uitbreidingsplannen van de fabriek in Shanghai, meldt Reuters.
  • Een andere belangrijke kwestie is of de Chinese regelgevers de publicatie van geavanceerde rijhulpsystemen van Tesla zullen toestaan. Deze dienst is al beschikbaar in de Verenigde Staten voor 15.000 dollar en is een voorloper van de “AutoPilot”-software, de volledig autonome besturing van Tesla, waarvan Elon Musk belooft dat het eind van het jaar beschikbaar zal zijn.
  • Gisteren steeg het aandeel onmiddellijk met 5 procent toen het vliegtuig van Elon Musk in China landde, om vervolgens aan het einde van de sessie weer terug te keren naar het normale niveau.

    (as)
Meer