CFE trekt volop kaart van duurzaamheid

Geschreven met branded content van CFE

Op 20 september 2022 onthulde de multidisciplinaire groep CFE haar nieuwe missie: mensen, competenties, materialen en technologie samenbrengen om positieve verandering in gang te zetten waarin duurzaamheid en innovatie centraal staan. Deze nieuwe missie is het resultaat van een strategische herpositionering van de groep. We wilden van deze ommezwaai meer weten en gingen op bezoek bij de CEO van CFE, de Duitstalige Belg Raymund Trost. 

CFE ondergaat vandaag een enorme gedaanteverwisseling door resoluut voor duurzaamheid te kiezen. Waarom precies deze stap en waarom nu? 

Raymund Trost: We staan voor ongelofelijke maatschappelijke uitdagingen en onze sector is niet zonder zonden maar vandaag moeten we mee voor oplossingen zorgen. De bouw en vastgoed sector is verantwoordelijk voor 40% van de CO2-uitstoot en het afval en neemt tot 50% van alle transport voor zijn rekening. Als we op het vlak van duurzaamheid kunnen verbeteren dan kan onze sector een enorme impact op die uitdagingen, zoals onder meer de klimaatcrisis, hebben. We moeten dit goed doen, we hebben geen andere keuze. We zijn actief in sectoren die de komende decennia het leven van toekomstige generaties zullen beïnvloeden. We moeten met andere woorden de ambitie hebben om de wereld van morgen vandaag al te ontwikkelen. En met CFE willen we het leiderschap op ons nemen.

Hoe moeten we dit praktisch zien?

Raymund Trost: We zijn een multidisciplinair bedrijf dat gespecialiseerd is in 3 marktsegmenten: alles wat gebouwen aangaat, slimme gebouwen welteverstaan, smart industrie, met innovatieve technologie voor industriële bedrijven, en infrastructuur voor de mobiliteit en de energie van de toekomst. We beschikken dan ook over een enorme kennis en competentie die van toegevoegde waarde is. En we willen nu veel meer onze krachten en kennis van onze verschillende afdelingen bundelen en deze meer als een totaalpakket naar de markt brengen: dus totaaloplossingen aan klanten aanbieden met duurzaamheid en innovatie als centraal thema, wat betekent dat we uiteindelijk onze kennis bundelen om de grote uitdagingen van de toekomst aan te pakken. 

Hoe moeilijk is het om al die verschillende filialen te doen samenwerken?

Raymund Trost: Dat is geen eenvoudige opdracht en change management, zowel intern als extern, is één van onze grootste uitdagingen. We hebben alvast een nieuw managementteam, dat dezelfde visie heeft, en een nieuwe strategie die onze waarden op een eenvoudige manier weergeeft: SPARC as a HERO. En SPARC staat voor onze 5 strategische doelstellingen: Shift, Perform, Accelerate, Return, Community en dit hangt boven onze business units.  We voelen steeds meer dat onze keuzes leven in de organisatie en iedereen in het verhaal gelooft. Nu komt het erop aan om nieuwe processen te creëren die alles in een stroomversnelling brengen. Extern is er ook veel werk aan de winkel. In de vastgoed- en bouwwereld is er weinig transparantie en een enorme fragmentatie. We moeten dit veranderen en om echt duurzame gebouwen te kunnen ontwerpen, realiseren en te onderhouden moeten alle partijen samenwerken.

Inderdaad, met CFE kunt u niet alleen de kar trekken. Gaan andere betrokkenen uit de industrie ook mee in het verhaal?

 Raymund Trost: Dat moet gebeuren vandaar dat we spreken over ‘changing for good in a community’. In andere landen zoals Nederland of Scandinavië staat men verder dan in België qua wetgeving en mentaliteit. Maar dat betekent niet dat het thema niet leeft in de sector.  Zo staat de Vereniging van Belgische Aannemers van grote bouwwerken (VBA) tevens aan de wieg van de Belgian Alliance for Sustainable Construction (BA4SC) en daar ben ik zeer fier op. Ook de Beroepsvereniging van Vastgoedontwikkelaars (BVS) is volledig mee in het verhaal, net zoals tal van andere belangrijke beroepsverenigingen. We willen voorloper en tegelijk trekker zijn. 

Daarnaast organiseren we als CFE activiteiten om onze kennis en ook onze ambitie met andere te delen. Zo hebben we een Wood Academy gecreëerd en nodigen iedereen uit zoals klanten, architecten, enzovoort. We willen tractie creëren. We moeten als maatschappij ambitieuzer durven zijn want te veel partijen denken nog te veel op korte termijn en zien de maatschappelijke uitdagingen op lange termijn te weinig.

Hoe moeilijk is het om deze nieuwe strategie net nu in een uitdagende economische omgeving te implementeren?

Raymund Trost: Het is niet eenvoudig omdat mensen andere prioriteiten hebben en zich nu concentreren op hun korte termijn problemen. Vandaag zijn budgetten van consumenten en de overheid heel krap geworden. En het risico bestaat dat bepaalde noodzakelijke ingrepen worden uitgesteld of er eerder voor de goedkoopste oplossing wordt gekozen. De hoge inflatie, de energieprijzen, de economische vertraging zijn niet de enige problemen. De grootste uitdaging vandaag is het vinden van talent. En dat is veel moeilijker aan te pakken dan al het overige. De bouw bijvoorbeeld heeft een imagoprobleem maar onze sector is veel interessanter dan onze reputatie doet vermoeden. Door een tekort aan mensen zijn we evenwel beperkt in wat we kunnen doen en dat is spijtig want de hele ommezwaai moet nu gebeuren en veel sneller.

En het vinden van middelen?

Raymund Trost: Opvallend is dat het vinden van geld vandaag geen probleem is: er is genoeg geld in het systeem en banken zijn bereid om allerhande projecten te financieren. We moeten de juiste stappen durven zetten voor het maatschappelijk belang, ook al kost het vandaag iets meer. Opvallend is dat onze duurzaamste projecten die we ontwikkelen, ook het best verkopen zelfs als deze  wat duurder uitvallen dan andere opties. Velen redeneren dat ze moeten investeren in iets wat langer duurzamer moet zijn, niet in iets wat vandaag goedkoper is en binnen 5 jaar niet meer up to date zal zijn. Als een groot bouwwerk vandaag wordt opgestart dan zal de afwerking enkele jaren duren. Dus de eigenaar moet nu al jaren vooruit denken want wanneer het in gebruik zal worden genomen moet de technologie nog steeds goed zijn. Zo moet een gebouw vandaag worden geconcipieerd en dat is vandaag de grootste uitdaging van de sector.

Hoe pakt u het personeelstekort? 

Raymund Trost: Enerzijds is groei op zich geen doelstelling voor ons: we gaan resoluut voor kwalitatieve groei en zetten hiervoor onze mensen in. Anderzijds zien we verschillende oplossingen voor het personeelstekort. We evolueren steeds meer in de richting van prefabricatie, dus niet op de werf maar in een productiesite. En voor deze activiteit is het nog gemakkelijk om mensen te vinden en bovendien ligt de productiviteit er hoger. We moeten natuurlijk ook de aantrekkelijkheid van de sector en ons bedrijf optrekken. We hebben met CFE onze eigen academie en ook de VBA is bezig een eigen trainingscentrum uit te bouwen. De VBA wil binnen 5 jaar 2500 mensen in specifieke bouwfuncties, waar er vandaag te weinig mensen beschikbaar voor zijn, opleiden. Ten slotte zal innovatie ook een deel van de oplossing moeten aandragen. 

Hoe gaat u duurzaamheid en innovatie met winstgevendheid kunnen rijmen?

Raymund Trost: De een moet niet tegenover het andere staan. Naast een noodzaak zie ik duurzaamheid ook echt als een business opportuniteit.  VMANAGER, een slim beheerssysteem voor gebouwen van onze dochter VMA uit Sint-Martens-Latem, bijvoorbeeld past perfect in onze ommezwaai naar duurzaamheid maar we willen er ook een winstgevende tool van maken. Slimmere gebouwen neerpoten en de juiste materialen op de beste plaats gebruiken is niet alleen duurzaam maar ook winstgevender. En de vraag naar slimmere en duurzame gebouwen is vandaag ontzettend groot : professionele investeerders staan in de rij om dergelijke gebouwen aan te schaffen. Ten slotte hebben we met Ackermans & van Haaren een aandeelhouder die ons volledig steunt in onze nieuwe aanpak. 

Hoe ziet u CFE binnen 5 jaar na de implementatie van de strategie?

Raymund Trost: We zullen nog steeds  een multidisciplinair groep zijn maar met nog meer  aandacht voor innovatieve technologieën met ons filiaal VMA als een drijvende kracht hierachter. Vandaag werven we ongelofelijk veel softwareontwikkelaars aan. Ook zullen we met meer totaaloplossingen naar klanten toe kunnen stappen en zullen we binnen het bedrijf alles gemeenschappelijker aanpakken, zoals eerder aangegeven. Als we in deze missies slagen en een goede balans vinden tussen ondernemerschap en synergiën binnen de groep dan zullen we ook binnen 5 jaar succesvol zijn. Ook dankzij doelgerichte overnames hopen we onze kennis verder uit te breiden. 

Kunt u enkele voorbeelden van duurzame projecten geven?

Raymund Trost: Onze nieuwe hoofdzetel Wood Hub is een mooi voorbeeld van een duurzaam project. Het is een innovatieve houtstructuur met beton geïntegreerd waardoor we de CO2-impact van de hele structuur met 30% verminderen. We zullen tevens het gebouw slim aansturen waardoor het energiegebruik 95% lager zal liggen dan ons huidige gebouw terwijl het comfort er voor iedereen op vooruitgaat. Ook het  circulaire project ZIN rond de WTC-gebouwen aan het Noordstation is een pareltje. We behouden 65% van de oude structuur, hergebruiken het afgebroken beton en de nieuwe materialen hebben en craddle to craddle-certificaat.

Kaderstukje: CFE door de jaren heen in een notendop

Meer dan 10 jaar geleden was CFE een grote groep met allerhande activiteiten binnen één vennootschap. In 2013 is de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren hoofdaandeelhouder geworden en heeft ze volgens Raymund Trost meteen duidelijkheid willen scheppen: in welke business activiteit willen we zijn en in welke niet? En na deze oefening werd CFE gesplitst in filialen met elk een managementteam. Zo kwam Raymund Trost in 2015 aan het hoofd van CFE Contracting (bouw, multitechnieken en rail) te staan. Tegelijk werden activiteiten in Afrika en Centraal-Europa (met uitzondering van Polen ) stopgezet door wijzigende marktomstandigheden. In 2022 werd ingezien dat DEME een heel ander verhaal was dan de niet-watergerelateerde activiteiten en andere uitdagingen had. AvH besliste toen om het bedrijf op te splitsen zodoende de strategie duidelijker naar de markt over te brengen. 

Meer