Volgens een van de meest kwalitatieve studies in het genre is het effect van een CEO eerder beperkt. In de VS zou de grote baas slechts 13% van het eindresultaat voor zijn rekening nemen. In Duitsland en Japan… nog minder.
Het is een vraag die regelmatig opduikt. Wat is de echte toegevoegde waarde van een CEO? Vooral omdat de strategie en de executie vaak het werk zijn van het échelon net onder de topman. Volgens de Belgische econoom Xavier Baeten is er vaak ook geen verband tussen wat een CEO verdient en wat hij presteert.
In de studie ‘How national systems differ in their constraints on corporate executives: a study of CEO effects in three countries’ (2007) onderzoeken wetenschappers de resultaten van CEO’s in drie verschillende landen: de VS, Japan en Duitsland. Ze doen dat over een periode van 15 jaar en in elk van de 3 landen kijken ze naar de resultaten van 100 bedrijven. Dat in een sector waarin minimum 4 van de onderzochte bedrijven een zakencijfer van minimum 100 miljoen dollar kunnen voorleggen.
Ze besluiten dat het effect van CEO’s op het bedrijf waar ze werken gering is. 13% van het eindresultaat in de VS is het werk van de CEO. In Duitsland en Japan is dat nog minder. Dat de CEO een grotere impact heeft in de VS dan in Japan en Duitsland heeft een eenvoudige uitleg. Volgens de onderzoekers liggen culturele verschillen en een grotere tolerantie voor het nemen van risico’s aan de basis.
Geen uitleg voor 50 tot 75% van het resultaat, CEO goed voor 13%
Toch heeft het weinig zin, de topman onmiddellijk te gaan vervangen door een horde ondergeschikten. Dezelfde studie geeft ook aan dat 50 tot 75% van de resultaten van een bedrijf in hetzelfde model niet kunnen worden uitgelegd. (Het jaar waarin de resultaten worden opgemeten krijgt 4% van de impact toegewezen. De industrie waarin een bedrijf actief is 12%. De CEO tenslotte 13%. De rest… ) Daarenboven is het ‘effect CEO’ de voorbije 30 jaar aanzienlijk toegenomen. Maar het reikt nooit hoger dan 21%. Het gemiddelde ligt rond de 15%.
[Op de foto van links naar rechts John Zimmer, CEO Lyft, James Hackett, CEO Ford, Janette Sadik-Khan (Bloomberg Associates) en Dara Khosrowshahi, CEO Uber]