Markten:
Markten inladen...

MAANDAG 30 MRT

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Heeft een CEO nut?

Logo Business AM
Business

29/05/2019 | Dominique Dewitte | 3 min leestijd

Volgens een van de meest kwalitatieve studies in het genre is het effect van een CEO eerder beperkt. In de VS zou de grote baas slechts 13% van het eindresultaat voor zijn rekening nemen. In Duitsland en Japan… nog minder.

Het is een vraag die regelmatig opduikt. Wat is de echte toegevoegde waarde van een CEO? Vooral omdat de strategie en de executie vaak het werk zijn van het échelon net onder de topman. Volgens de Belgische econoom Xavier Baeten is er vaak ook geen verband tussen wat een CEO verdient en wat hij presteert.

In de studie How national systems differ in their constraints on corporate executives: a study of CEO effects in three countries’ (2007) onderzoeken wetenschappers de resultaten van CEO’s in drie verschillende landen: de VS, Japan en Duitsland. Ze doen dat over een periode van 15 jaar en in elk van de 3 landen kijken ze naar de resultaten van 100 bedrijven. Dat in een sector waarin minimum 4 van de onderzochte bedrijven een zakencijfer van minimum 100 miljoen dollar kunnen voorleggen.

Ze besluiten dat het effect van CEO’s op het bedrijf waar ze werken gering is. 13% van het eindresultaat in de VS is het werk van de CEO. In Duitsland en Japan is dat nog minder. Dat de CEO een grotere impact heeft in de VS dan in Japan en Duitsland heeft een eenvoudige uitleg. Volgens de onderzoekers liggen culturele verschillen en een grotere tolerantie voor het nemen van risico’s aan de basis.

Geen uitleg voor 50 tot 75% van het resultaat, CEO goed voor 13%

Toch heeft het weinig zin, de topman onmiddellijk te gaan vervangen door een horde ondergeschikten. Dezelfde studie geeft ook aan dat 50 tot 75% van de resultaten van een bedrijf in hetzelfde model niet kunnen worden uitgelegd. (Het jaar waarin de resultaten worden opgemeten krijgt 4% van de impact toegewezen. De industrie waarin een bedrijf actief is 12%. De CEO tenslotte 13%. De rest… ) Daarenboven is het ‘effect CEO’ de voorbije 30 jaar aanzienlijk toegenomen. Maar het reikt nooit hoger dan 21%. Het gemiddelde ligt rond de 15%.

[Op de foto van links naar rechts John Zimmer, CEO Lyft, James Hackett, CEO Ford, Janette Sadik-Khan (Bloomberg Associates) en Dara Khosrowshahi, CEO Uber]


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton