Britse krant wil journalisten deels verlonen volgens het aantal kliks dat ze opleveren

De Britse krant The Daily Telegraph wil journalisten gaan verlonen in verhouding tot het aantal kliks en abonnees die ze opleveren. De Britse krant wil de verloning van zijn journalisten deels verbinden aan de populariteit van hun stukken.

Volgens redacteur Chris Evans zal The Telegraph een rankingsysteem opzetten voor artikels. Hierbij zullen ‘sterren’ worden gebruikt om verhalen die het best scoren op vlak van kliks en aangeworven abonnees te identificeren. De auteurs van die stukken zullen volgens die data beter verloond worden.

Eenheidsworst

Volgens Evans is het logisch dat journalisten die het meeste lezers aanbrengen ook het best betaald moeten worden. Het plan moet nog verder worden geconcretiseerd.

Toch zorgt het bericht voor ongerustheid onder het personeel van The Telegraph. Sommigen vrezen dat de essentie van goed journalistiek werk wordt ontwricht door enkel te focussen op wat goed klikt. Ook de voorzitter van de Britse National Union of Journalists denkt dat het model van The Telegraph dreigt te zorgen voor een afbreuk aan de diversiteit van kwalitatieve journalistiek.

Evans ziet dit echter anders. Volgens hem wordt kwalitatieve en originele journalistiek juist beloond door het systeem. Kranten zouden ook beter kunnen begrijpen wat lezers graag verwachten van hun nieuwsmedia. 

The Telegraph telt sinds vorig jaar 600.000 online abonnees. Dat zijn er 150.000 dan het jaar voordien. Tegen 2023 wil de krant nieuws leveren aan zo’n 1 miljoen lezers. Volgens Evans zou het nieuwe loonsysteem hier aan kunnen bijdragen.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20