BP doet toekomststrategie zonder olie uit de doeken

De Britse oliemultinational BP gaat de komende drie dagen proberen om investeerders te overtuigen dat het wel degelijk een belangrijke rol kan spelen in een koolstofarme toekomst. Via online briefings wil de oliegigant aantonen hoe het succes kan boeken met hernieuwbare energie. 

Vorige maand verraste BP al door enkele belangrijke pijlers van zijn toekomststrategie te onthullen. De petrochemische tak werd van de hand gedaan. CEO Bernard Looney beloofde om groene investeringen op te krikken tot 5 miljard dollar tegen 2030. Met dat budget mikt hij op een hernieuwbare energieproductie van 50 gigawatt (vandaag is dat ‘slechts’ 2,5 gigawatt). Tegelijk zou BP de olie- en gasproductie tegen 2030 met 40 procent verminderen. In februari kondigde Looney ook aan dat hij het bedrijf koolstofneutraal wil maken tegen 2050.

Grote beloftes

Als één van de zogeheten ‘supermajors’ in de oliesector zijn fossiele productie binnen 10 jaar met 40 procent zou verminderen zou dat een belangrijke stap zijn in de transitie naar een koolstofarme economie. Het is echter niet de eerste keer dat het Britse concern grote beloftes maakt. 

Al in 1997 kondigde de toenmalige CEO met veel fanfare aan dat het bedrijf de transitie naar groene energie zou inzetten. Een bevlogen marketeer kwam op het idee om BP voortaan voor Beyond Petroleum (vrij vertaald: voorbij petroleum) te noemen. Na enkele mislukte investeringen in groene energie bleek dat BP vooral lippendienst wou bewijzen aan de klimaatbeweging, om ondertussen volop te blijven inzetten op fossiele brandstoffen. 

Het valt dus af te wachten welke concrete acties BP de komende drie dagen aankondigt. Zal het bijvoorbeeld structuren opzetten om de emissiereducties tegen 2030 en 2050 onafhankelijk te laten verifiëren? En worden bedrijfsleiders geëvalueerd op het behalen van die doelstellingen? 

Offshore windparken

Het wordt dus zaak om retoriek van realiteit te onderscheiden. Qua retoriek is BP wel de meest vocale van alle grote oliebedrijven. Andere supermajors zoals Shell en Exxon hebben ook doelen gesteld om hun uitstoot te verminderen. Maar BP is het meest ambitieus in zijn klimaatbeloftes. 

Vorige week zagen we een voorbeeld van hoe BP de transitie kan inzetten. Op 10 september kondigde het 110 jaar oude energieconcern aan dat het met het Noorse staatsbedrijf Equinor zou samenwerken om in de VS offshore windmolenparken te ontwikkelen. 

BP heeft er waarschijnlijk alleen maar baat bij om de shift naar duurzame energie op een oprechte manier in te zetten. De instorting van de olieprijs dit voorjaar zorgde ervoor dat investeerders olie- en gasbedrijven inruilden voor (voornamelijk Europese) nutsbedrijven zoals Enel en Orsted, die marktleiders geworden zijn in de productie van wind- en zonne-energie op grote schaal. 

Net zoals het klimaat geen verdere greenwashing meer aankan, zal BP niet louter met slimme marketing kunnen concurreren met deze bedrijven.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20