BMW niet langer marktleider Amerikaanse verkoop van luxewagens

Hoewel autobouwer Tesla het voorbije jaar vooral getroffen werd door turbulente aandelenkoersen en eindeloze controverses, kon de constructeur zich op zijn Amerikaanse thuismarkt tot grootste verkoper van luxewagens kronen. Daarmee werd de Duitse autobouwer BMW naar de tweede plaats verwezen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Jalopnik.

Opgemerkt wordt dat Tesla het voorbije jaar in de Verenigde Staten 491.000 wagens heeft verkocht, terwijl de afzet bij BMW tot 332.388 exemplaren beperkt bleef.

Kwarteeuw

BMW had voordien drie jaar de grootste verkoop van luxewagens in de Verenigde Staten kunnen opeisen, maar aan die heerschappij kwam vorig jaar een einde. De opmars van Tesla zorgt er meteen voor dat voor de eerste keer in bijna een kwarteeuw de grootste verkoop van luxewagens op de Amerikaanse markt door een binnenlandse fabrikant kan worden opgeëist.

Het feit dat Tesla ruim 150.000 wagens meer heeft verkocht dan zijn naaste concurrent, betekent volgens de analisten dat het Amerikaanse merk zijn rivalen ver achter zich heeft gelaten. Nochtans heeft de constructeur een bijzonder turbulent jaar achter de rug.

Er waren niet alleen problemen rond de dalende aandelenkoers van Tesla in de nasleep van de beslissing van Elon Musk, topman van de fabrikant, om het berichtenplatform Twitter over te nemen. Ook zorgden de technologie voor automobiliteit en de vragen rond de Cybertruck, die nog moet worden geleverd, voor de nodige controverses.

Scherpe omkering

De cijfers tonen bovendien een scherpe omkering tegenover de cijfers van het jaar voordien. Toen voerde BMW de ranglijst aan met een verkoop van 336.644 exemplaren, tegenover een afzet van 313.400 voertuigen bij Tesla. De verkoop van BMW bleef daarbij het voorbije jaar ongeveer op hetzelfde niveau als op het jaar voordien, maar bij Tesla lieten de leveringen een groei met 44 procent optekenen.

Mercedes-Benz eindigde op de Amerikaanse luxemarkt het voorbije jaar met een verkoop van 286.764 wagens op de derde plaats, gevolgd door Lexus (285.704), Audi (186.875), Cadillac (134.726), Acura (102.306) en Volvo (102.038).

“De cijfers tonen aan dat de luxemarkt een snelle verschuiving naar elektrische mobiliteit toont”, zegt Tyson Jominy, expert bij analist JD Power, in een commentaar op het rapport. “Tesla verkocht niet alleen beter dan BMW en al zijn andere rivalen, maar deed dat ook zonder één auto met een verbrandingsmotor in zijn gamma.”

“Het tij verandert snel. Niet alleen wil de luxemarkt steeds meer een elektrische wagen, maar bovendien is nu de marktleider een partij die uitsluitend elektrische wagens verkoopt. Wie aan de top van het luxesegment wil prijken, zal Tesla moeten verslaan en dat zal moeten gebeuren met de verkoop van elektrische voertuigen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20