BMW i3 krijgt geen vervolg

De Duitse autoconstructeur BMW zal voor zijn elektrisch model i3 geen opvolger bouwen. Dat heeft Pieter Nota, directeur sales en marketing bij het Duitse concern, gezegd. In plaats daarvan zal BMW zich volgens hem toeleggen op de introductie van elektrische technologieën in de andere modellen van het merk. Tegelijkertijd start de constructeur met de ontwikkeling van een nieuw type elektrische wagens.

“Er is geen specifiek plan om een opvolger voor de i3 op de markt te brengen,” verduidelijkt Pieter Nota tegenover de Britse zakenkrant Financial Times. “Daarentegen zullen de andere modellen van het concern met elektrische technologieën worden uitgerust. Dit betekent echter niet dat de productie van de i3 zal worden stopgezet.”

Levenscyclus

De i3 was de eerste belangrijke poging van BMW om de mogelijkheden van elektrisch wagens uit te testen. Er was gekozen voor een compleet nieuw type. Op die manier bleef de elektrische aandrijving gescheiden van de bestaande portfolio luxewagens van het concern.

Constructeurs vernieuwen hun modellen meestal na een levenscyclus van zeven jaar. Dat moet de types een nieuw leven inblazen, waarbij tegelijkertijd de mogelijkheid wordt geboden om de nieuwste technologieën te introduceren. In normale omstandigheden zou de i3 dan ook nog slechts één jaar in productie blijven. “De i3 is echter geen gewone auto,” aldus Note. “Het model zal dan ook nog verscheidene jaren in productie blijven.”

BMW installeert elektrische technologie in zijn meest succesvolle modellen. “Daardoor kunnen de wagens in de stedelijke omgeving van een elektrische aandrijving gebruik maken,” aldus de Financial Times. “Op langere afstanden kan anderzijds op traditionele brandstof beroep worden gedaan.”

“Naast deze hybride toepassingen, plant BMW de volgende vier jaar ook nog dertien modellen met een exclusieve elektrische aandrijving. Op de recente Motor Show in Frankfurt onthulde het bedrijf het ontwerp voor een elektrische auto die over twee jaar op de markt moet komen. Daarnaast is er ook het elektrische model van dochtermerk Mini.”

Pionier

Tot nu toe heeft BMW van de i3 meer dan 150.000 exemplaren verkocht. “De vraag loopt op naarmate de markt voor elektrische wagens een verdere groei kent,” zegt Nota. “De omzet liep tijdens de eerste helft van dit jaar met 21 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.”

“Dat zijn opmerkelijk goede prestaties voor een model dat inmiddels in zijn zesde productiejaar is aangekomen. In augustus kon zelfs een groei met 30 procent worden gemeld tegenover dezelfde maand vorig jaar.”

De i3 kwam oorspronkelijk op de markt als een pionier voor toekomstige technologieën. Dat had niet alleen betrekking op de aandrijving, maar ook op het gebruik van duurzame materialen. “Binnen BMW bleef de i3 echter altijd een buitenstaander,” benadrukt de Financial Times. “Het model had weinig gemeenschappelijk met de portfolio sportwagens en luxesedans van het merk. De i3 spreekt ook duidelijk een andere demografie aan.”

De Financial Times wijst er nog op dat Oliver Zipse, de nieuwe chief executive van het bedrijf, onder grote druk staat om zijn positie op de markt van de elektrische aandrijving te versterken. Toen zijn voorganger Harald Krüger vier jaar geleden de leiding over BMW kreeg, was het merk op het gebied van elektrische aandrijving een voorloper. Onder Krüger heeft het bedrijf die voorsprong echter moeten prijsgeven.

Een aantal ingenieurs verliet zelfs het bedrijf om in eigen beheer een elektrische wagen te bouwen.

Meer