Beurswaakhond VS beboet Twitter voor misbruik telefoonnummers

Twitter krijgt een boete van 150 miljoen dollar (140 miljoen euro) van de Amerikaanse beurswaakhond FTC om misbruik van telefoonnummers van gebruikers voor advertentiedoeleinden.

De Federal Trade Commission (FTC) schrijft dat Twitter “bedrieglijk gebruik heeft gemaakt van accountbeveiligingsdata om op gebruikers toegespitste advertenties te tonen”. Het gaat om telefoonnummers en e-mailadressen die gebruikers aan Twitter gaven om hun accounts veilig te stellen, bijvoorbeeld als ze hun wachtwoord zijn vergeten.

De sociale mediagigant gebruikte deze informatie vervolgens voor de advertentieverkoop. Door deze data te gebruiken, konden adverteerders hun advertenties heel specifiek richten op bepaalde gebruikers, meent de FTC. Dat kan door de adressen en telefoonnummers aan andere persoonsgebonden data uit andere bronnen te matchen.

Op basis van deze match wordt dan een profiel gemaakt van de gebruiker. Adverteerders vermelden vervolgens wat voor gebruikers ze willen bereiken. Advertenties zijn voor Twitter de grootste inkomstenbron.

“Twitter loog tegen gebruikers”

Twitter zou tussen 2014 en 2019 misbruik hebben gemaakt van de aangeleverde informatie. Het bedrijf liet gebruikers in de waan dat hun gegevens alleen voor veiligheidsdoeleinden zouden werden gebruikt.

Deze praktijken zouden meer dan 140 miljoen Twitter-gebruikers getroffen hebben. Bovendien handelde Twitter in strijd met Privacy Shield, het verdrag dat de data-uitwisseling tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie regelt.

Bovendien lag er al een bevel van de FTC aan Twitter uit 2011. Daarin verplichtte de FTC Twitter om eerlijk te zijn over zijn privacybeleid.

Nieuwe regels voor Twitter

Naast de boete wil de FTC het bedrijf een nieuw bevel opleggen. Twitter mag geen geld meer verdienen aan op schimmige wijze verkregen data, moet gebruikers andere beveiligingsmogelijkheden geven dan alleen telefoonnummers, en alle gebruikers op de hoogte brengen van het misbruik. 

De huidige boete en het bevel komen voort uit een schikking van Twitter met de FTC. De schikking werd op dezelfde dag als de aanklacht van de FTC bekend gemaakt.

(kg)

Meer