Berichten over de dood van de globalisering zijn sterk overdreven

Na 75 jaar van vrijhandel ruimde de globalisering na de financiële crisis van 2008 plaats voor een nieuw tijdperk van protectionisme. De intrede in het Witte Huis van ene Donald Trump versnelde die beweging. Covid zou de rest doen, want globale toeleveringsketens zouden als gevolg van de pandemie opnieuw regionaal worden. De focus op import zou terug worden verlegd naar  lokale productie. Maar een nieuw rapport van de Duitse denktank Kiel Institute for the World Economy weerlegt dat.

Handelstarieven, douanerechten, importverboden, investeringsbeperkingen… de globalisering ligt op haar sterfbed. De Amerikaanse president Trump had het recent zelfs over de totale loskoppeling van de Amerikaanse en Chinese economie. Maar in tegenstelling tot spectaculaire uitspraken en confrontaties, vertelt de realiteit iets anders.

Volgens het Duitse Kiel Institute for the World Economy, herstelt de internationale handel zelfs sneller dan na de financiële crisis van 2008. Internationale handel kende sinds het begin van de Covid-pandemie zijn grootste daling sinds 1929. Maar volgens de denktank is de helft van dat verlies ondertussen al goedgemaakt. Een tendens die zich tijdens de zomer enkel heeft doorgezet.

Hoewel dat op het eerste zicht paradoxaal klinkt is de reden niet ver te zoeken. Vermits we minder reizen en minder op restaurant gaan, geven we (online) meer geld uit aan producten, waarvan een groot gedeelte wordt ingevoerd.

Grote winnaar is… China

Het is vooral China dat van die beweging profiteert. De Chinese export (zie donkere lijn op de grafiek) heeft ondertussen opnieuw zijn niveau van 2019 bereikt. Het land zal waarschijnlijk als enige grote economie 2020 kunnen afsluiten met economische groei. Dankzij de binnenlandse consumptie, maar ook dankzij de export.

Ook de landen van welke de economie sterk exportgericht is herstellen sneller dan andere. Bewijs daarvan is dat in het tweede kwartaal van 2020 slechts 4 van de 30 grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld winst konden maken: Korean Air Lines, Asiana Airlines, China Airlines en EVA Airways. Alle zijn gevestigd in Zuid-Korea of Taiwan en verdienen het gros van hun inkomen aan vrachtvervoersdiensten. In Europa herstelt ook de Duitse exportgerichte economie sneller dan die van de andere EU-landen.

Geconcludeerd mag worden dat hoewel de relaties tussen de economische machtsblokken steeds verder verzuren, Covid-19 de globalisering een nieuw élan bezorgt.

Meer