Belgische luchthavens creëren 6 miljard euro toegevoegde waarde

De Belgische luchthavens dragen 6 miljard euro bij aan de nationale economie en zijn verantwoordelijk voor meer dan zestigduizend voltijdse banen. Dat blijkt uit een rapport van de Nationale Bank van België (NBB), gebaseerd op cijfers van twee jaar geleden.

De Belgische luchthavens dragen 6 miljard euro bij aan de nationale economie en zijn verantwoordelijk voor meer dan zestigduizend voltijdse banen. Dat blijkt uit een rapport van de Nationale Bank van België (NBB), gebaseerd op cijfers van twee jaar geleden.

Opgemerkt wordt dat het economisch belang van de activiteiten op en rond de zes Belgische luchthavens over een periode van twee jaar een sterke toename heeft laten optekenen.Die vooruitgang kan volgens het rapport vooral worden toegeschreven aan Brussels Airport, onder meer dankzij goede prestaties van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines en luchtverkeersleider Belgocontrol. Naast Brussel Airport kon echter alleen Kortrijk-Wevelgem International Airport een toename van de toegevoegde waarde melden.In totaal werden op en rond de zes Belgische luchthavens 62.528 voltijdse banen geteld. Brussels Airport vertegenwoordigde met 35.081 arbeidsplaatsen meer dan de helft van die tewerkstelling. Tegenover twee jaar voordien werden in Brussel 2.430 bijkomende banen geteld.Daarmee vertegenwoordigde Brussels Airport bijna 83 procent van de bijkomende tewerkstelling die op de Belgische luchthavens werd gecreëerd. Op de tweede plaats staat Liège Airport, de grootste cargoluchthaven van het land, met 5.968 arbeidsplaatsen, gevolgd door Charleroi Airport (2.728) en Antwerpen (1.090).In Oostende en Antwerpen diende een daling van de tewerkstelling worden gemeld.

Belgocontrol

Ook op het gebied van toegevoegde waarde is Brussels Airport veruit de belangrijkste partij in de Belgische luchtvaartsector. Brussels Airport genereerde twee jaar geleden een totale toegevoegde waarde van 3,4 miljard euro. Dat betekende een stijging met 25,9 procent tegenover twee jaar voordien.Daarbij wordt erop gewezen dat Brussels Airlines erin lukte om zijn toegevoegde waarde nagenoeg te verdubbelen, terwijl ook Belgocontrol de verliezen kon wegwerken.Daarnaast wordt ook gewezen op uitstekende prestaties bij TUI Airlines Belgium en de pakketbezorgers DHL Express en FedEx. Liège Airport zorgde voor een toegevoegde waarde van 531 miljoen euro, gevolgd door Charleroi Airport (202,2 miljoen euro) en Antwerp Airport (85,2 miljoen euro).