Bedrijven bedanken personeel extra creatief in coronatijdperk

Geschreven met input van Event Goodz.

Op 7 januari 2020 werd SARS-CoV-2 geïdentificeerd en amper vier dagen later werd de eerste officiële coronadode genoteerd. Een 61-jarige man in de stad Wuhan, een grote Centraal-Chinese stad waar menig Belg voorheen nog nooit van had gehoord, viel de twijfelachtige eer te beurt. Intussen zijn we al een jaar verder, hebben we wekenlange lockdowns achter de rug, is knuffelcontact het woord van het jaar geworden en is thuiswerk de normaalste zaak van de wereld. In deze bijzondere tijden laten bedrijven steeds duidelijker hun waardering voor hun personeel blijken.

Kleine geschenkjes en attenties voor het personeel

Ondernemingen hebben het nu natuurlijk evenmin eenvoudig en veel budget voor extraatjes is er nu eenmaal niet. Daar lijkt iedereen zich ook van bewust te zijn. Er zijn slechts een aantal bedrijven die per uitzondering met mooie bonussen op de proppen kwamen, zoals het Duitse Siemens dat een coronapandemiebonus van maximaal 1.000 euro toekende aan haar 235.000 werknemers.

De meeste werkgevers doen het dan ook met kleinere geschenkjes en dat neemt niemand hen kwalijk. Ze laten bijvoorbeeld leuke mondkapjes bedrukken, wat ongelofelijk handig is in deze bijzondere tijden, ze zenden hun personeel een flesje champagne toe of ze zetten in op kleine attenties.

Van gezond en fit naar snacken voor de tv

De attenties die werkgevers geven, variëren doorheen het jaar. Bij producenten van zakelijke geschenken, relatiegeschenken en promotieartikelen klinkt bijvoorbeeld dat vanaf april pakketjes met zomerse artikelen het goed deden. Het was alsof iedereen hoopte dat we de zomer wel zouden kunnen redden en dat alles dan wel goed zou komen. De zomer hebben we toen inderdaad kunnen redden, maar intussen weten we wel beter. Rond diezelfde periode deden ook de health- en stay-fit-pakketten het goed. Het ging dan bijvoorbeeld om fruitmanden, bedrukte flesjes met alcoholgel, anti-stressballen of een Dopper-drinkfles.

Intussen zitten we opnieuw binnen in onze comfortzone, waardoor geschenkjes als Netflix-bonnen, popcorn, chocolade en andere zoetigheden het goed doen. Ook handige gadgets voor thuiswerk – na al die maanden zijn de balpennen, notitieblokjes en koffietassen hopeloos versleten of gesneuveld – blijven heel populair. Opvallend is dat er vaak wordt gekozen voor brievenbuscadeaus. Dat is toch nog steeds coronaveiliger dan een pakje moeten ontvangen van de bezorger. Vorig jaar boezemde een brief van de werkgever allicht nog angst in, maar tegenwoordig zijn we blij van ‘m nog eens te horen.

Branding en zichzelf in de kijker zetten

Verder valt het op dat steeds meer bedrijven, die zich vaak noodgedwongen moeten heruitvinden en alle positieve aandacht goed kunnen gebruiken, hun geschenkjes en bedankjes combineren met een vorm van branding. Dat zag je al bij de eerste coronagolf toen zij de zorgsector nog volop bestookten met geschenkjes en de taferelen gretig deelden op hun sociale media. Ook nu merk je dat ze openlijk kiezen voor producten van lokale spelers en dat ze hun lokale betrokkenheid in de kijker willen zetten.

Sommige bedrijven gaan hier nog verder in. Neem bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely dat eerder twee repen chocolade stuurde naar onder meer fans en ex-werknemers. Met de boodschap: één reep voor hen en één reep om uit te delen. Daardoor maakten ze nog meer mensen blij, maar maakten anderen bovendien ook kennis met de slaafvrije chocolade en werden er kiekjes gedeeld via sociale media. Handig meegenomen, want ook in deze tijden kunnen cacaoboeren alle ondersteuning nog steeds goed gebruiken.