Bedrijfswagens zwaarder belast: circa 145 euro extra per jaar voor SUV

Werknemers moeten dit jaar om en bij 100 euro meer belastingen betalen op hun bedrijfswagen tegenover 2020. Dat blijkt uit simulaties door dienstverlener SD Worx. Hoe groter het model, hoe groter de belastingverhoging.

  • Een bedrijfswagen voor persoonlijk gebruik wordt door de fiscus beschouwd als een voordeel van alle aard (VAA), een vorm van beroepsinkomen waarop je belastingen moet betalen. Dit jaar zijn die belastingen voor courant gekozen modellen weer wat hoger, zo bevestigen de simulaties door SD Worx. Er wordt meer bedrijfsvoorheffing ingehouden, waardoor werknemers elke maand iets minder overhouden.
  • Het gaat in de gekozen voorbeelden om 5 tot 12 euro extra belastingen per maand, of 60 tot 145 euro per jaar. Voor de ene werknemer zal de verhoging weinig uitmaken, voor een andere kan dat misschien het ultieme duwtje zijn om alternatieven voor de bedrijfswagen – zoals het mobiliteitsbudget – te overwegen.
  • Zelfs de kleinste en zuinigste bedrijfswagen kost hoe dan ook minstens 57 euro per maand aan belastingen. Dat zit als volgt in elkaar. Sinds dit jaar is de wettelijke minimumgrens voor het voordeel van alle aard 1.370 euro. Rekening houdend met een gemiddeld belastingtarief van 50 procent, betaal je daarop dus 695 euro belastingen per jaar, of 57 euro per maand. Dat is het absolute minimum. Vaak gaat het om veel meer.
  • De berekening van het voordeel van alle aard is gebaseerd op de CO2-uitstoot, de cataloguswaarde en de leeftijd van de wagen. Vooral naar de gebruikte CO2-coëfficiënt, die jaarlijks herberekend wordt, is het telkens uitkijken. De uitstoot van de bedrijfswagen wordt daarbij vergeleken met een referentie-CO2-uitstoot gebaseerd op de nieuwe wagens op de markt.
  • Die nieuwe wagens zijn gemiddeld zuiniger geworden. Gevolg voor veel bedrijfswagens: de CO2-coëfficiënt stijgt, en dus het voordeel van alle aard, en dus ook de belasting. Voor een Audi A3 blijft dat beperkt tot 60 euro extra belastingen per jaar, maar voor een BMW X1 – een courante SUV onder de bedrijfswagens – loopt de bijkomende belasting op tot 145 euro. De cijfervoorbeelden gaan er vanuit dat de wagen zich in het eerste jaar van terbeschikkingstelling bevindt en het belastingtarief 50 procent bedraagt.

Audi A3 benzine
Cataloguswaarde: 28.320 euro
CO2-uitstoot: 108 gram per kilometer
Voordeel alle aard in 2020: 1.360 euro
Voordeel alle aard in 2021: 1.481 euro
Verschil: 121 euro
Belastingverhoging (bij tarief 50%): 60,5 euro

Opel Astra turbo diesel
Cataloguswaarde: 30.850 euro
CO2-uitstoot: 91 gram per kilometer
Voordeel alle aard in 2020: 1.454 euro
Voordeel alle aard in 2021: 1.639 euro
Verschil: 185 euro
Belastingverhoging (bij tarief 50%): 92,5 euro

Audi A4 Avant diesel
Cataloguswaarde: 35.410 euro
CO2-uitstoot: 104 gram per kilometer
Voordeel alle aard in 2020: 2.064 euro
Voordeel alle aard in 2021: 2.276 euro
Verschil: 212 euro
Belastingverhoging (bij tarief 50%): 106 euro per jaar

BMW X1 benzine
Cataloguswaarde: 37.585 euro
CO2-uitstoot: 128 gram per kilometer
Voordeel alle aard in 2020: 2.319 euro
Voordeel alle aard in 2021: 2.609 euro
Verschil: 290 euro
Belastingverhoging (bij tarief 50%): 145 euro per jaar

Lees ook: Half procent van de bedrijfswagens is elektrisch

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20