Bedrijfswagen laat jongeren koud: ‘Werksfeer is veel belangrijker’

Een bedrijfswagen laat hen koud en een goede werksfeer is primordiaal. Dat is hoe jongeren kijken naar hun toekomst op de arbeidsmarkt volgens een studie door De Ambrassade, het expertisecentrum jeugdbeleid in Vlaanderen.

De Ambrassade stelt vandaag de resultaten voor van een grootschalig onderzoek dat peilt naar hoe Vlaamse jongeren hun toekomst op de arbeidsmarkt zien. Arbeidsbemiddelaar VDAB en verscheidene jeugdorganisaties werkten eraan mee. Het gaat onder meer om een enquête bij 940 jongeren.

Dit zijn enkele conclusies:

  • Jongeren schuiven resoluut het belang van een goede werksfeer naar voren als belangrijkste factor om welzijn op het werk te creëren. Zowel werkende als werkzoekende jongeren geven aan dat toffe collega’s, een afwisselend takenpakket en een interessante jobinhoud hen het meest goesting geven om te werken.
  • Bij de jongeren die aan de slag zijn, is jobinhoud het belangrijkste criterium bij de keuze van hun huidige baan. Daarna volgen de locatie en een goed nettoloon.
  • Extralegale voordelen laten de respondenten koud. Slechts 7 procent geeft aan dat ze aangetrokken worden door een bedrijfswagen of maaltijdcheques.
  • De jongeren willen vooral werken: amper 4 procent wordt aangetrokken door veel verlofdagen.
Waarom jonge werkenden voor hun huidige job gekozen hebben – bron: De Ambrassade

Nog dit: de coronacrisis veroorzaakt meer onzekerheden voor jongeren op de arbeidsmarkt. Tijdens de bevraging in juni, in volle coronatijden, geven bijna 3 op 4 van de werkzoekende jongeren en meer dan de helft van de werkende jongeren aan schrik te hebben om zonder inkomen te vallen.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20