Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 04 APR

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Bedrijfsvloot vindt onvoldoende elektrische wagens

Logo Business AM
Economie

04/10/2019 | Marc Horckmans | 2 min leestijd

Het bedrijfsleven toont een duidelijke interesse in elektrische auto’s. Toch blijkt het vaak moeilijk om met deze technologie een vloot bedrijfswagens uit te bouwen. Vaak moeten men immers vaststellen dat de fabrikanten onvoldoende capaciteit hebben om de vraag in te vullen. Dat zegt Andreas Schulte, redacteur bij de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Lange levertijden en een beperkte keuzemogelijkheid staan volgens hem de uitbouw van een vloot elektrische bedrijfswagens in de weg.

‘Er is duidelijk sprake van een flessenhals,’ getuigt Patrick Heidrich, vlootmanager bij het Duitse bouwbedrijf Wolff & Müller. ‘Het aanbod op de markt blijkt immers niet op de vraag te kunnen inspelen.’

Gigantische groeimarkt

Ook Christoph Stürmer, autospecialist bij analyst PricewaterhouseCoopers (PwC), zegt dat vooral de fabrikanten de overstap naar elektrische wagens blijken af te remmen. ‘Niet iedereen die op elektrische mobiliteit wil overstappen, vindt een model naar zijn gading,’ betoogt Stürmer.

Uit een rapport van het onderzoeksbureau Dataforce blijkt amper 2 procent van de Duitse vloot bedrijfswagens met elektrische aandrijving te rijden. Toch zou 12 procent bij een volgende aankoop op een elektrisch alternatief willen overstappen. ‘De markt biedt de fabrikanten een gigantische groeimarkt,’ zegt Andreas Schulte. ‘Alleen al in Duitsland zouden de fabrikanten aan de bedrijven 4,5 miljoen elektrische wagens kunnen verkopen.’

‘Wie vandaag wil elektrische wagens wil kopen, moet echter met lange levertijden rekening houden,’ zegt Marc-Olivier Prinzing, voorzitter van het Bundesverband Fuhrparkmanagement, de sectororganisatie van de Duitse leasingbedrijven. Levertijden zouden volgens sommige bronnen tot vier of vijf maanden uitlopen.

Hybride alternatieven

Ook de beperkte actieradius van de autobatterij en een gebrek aan oplaadpunten kunnen problemen opleveren, maar vele bedrijfswagens rijden minder ver dan het dagelijks bereik zou toelaten. Daarnaast wordt ook op de hoge aankoopprijzen van de elektrische wagen gewezen.

‘Indien voor de problemen van de elektrische auto geen oplossing wordt gevonden, dreigt echter een andere technologie de bovenhand te zullen halen,’ waarschuwt analyst Stürmer. ‘Er komt binnenkort een nieuwe generatie plugin-hybrides op de markt. Die zouden de plaats van de elektrische auto in de bedrijfsvloot kunnen innemen.’


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton