Azië is het meest verslingerd aan sociale media

Azië heeft een grote voorsprong in het gebruik van sociale media. Zes van de tien landen met de grootste activiteit bevinden zich op het Aziatische continent. Dat blijkt uit een rapport van consulent We Are Social. De Aziatische consumenten vormen niet alleen een grotere gebruikersgroep dan hun westerse collega’s, maar besteden bovendien ook meer tijd aan sociale platformen.Opgemerkt wordt dat in Oost-Azië – Groot-China, Japan en Korea – meer dan 769 miljoen gebruikers van sociale media worden geteld. Dat is ruim drie keer meer dan Zuidoost-Azië (239 miljoen). Noord-Amerika eindigt pas op een derde plaats met 213 miljoen gebruikers.

Filipijnen

Wanneer naar de individuele landen wordt gekeken, blijkt de regio Asia-Pacific met Zuid-Korea, Hongkong, Singapore, Maleisië, Australië en Thailand zes vertegenwoordigers in de top tien te hebben. In alle betrokken landen hebben de sociale netwerken ook een grotere penetratie in de totale bevolking dan het wereldwijde gemiddelde van 31 procent. Zuid-Korea staat op de eerste plaats met een penetratie van 78 procent, maar ook Hongkong en Singapore scoren meer dan 60 procent. Wanneer naar de tijdsbesteding wordt gekeken, staat Zuidoost-Azië duidelijk op de eerste plaats. Vier landen uit de regio situeren zich immers in de top tien. Wereldwijd leider zijn de Filipijnen met een gemiddelde tijdsbesteding van 3,5 uur per dag. Maleisië, Thailand en Indonesië staan met meer dan drie uur per dag respectievelijk op een zesde, achtste en negende plaats. (mah)