Er zijn sterke twijfels dat alternatieve taxidiensten zoals Uber en Lyft ooit winstgevende operaties zullen kunnen melden. De operationele kosten zouden immers nog altijd gevoelig hoger liggen dan bij het gebruik van een persoonlijke auto. Daarin zou ook de inzet van autonome voertuigen geen verandering kunnen brengen. Dat blijkt uit een rapport van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).
“Uber en Lyft rekenen op zelfrijdende auto’s om winstgevend te worden,” zeggen de onderzoekers Ashley Nunes en Kristen Hernandez. “De bedrijven hopen dat de technologie de bedrijfskosten drastisch zal kunnen terugschroeven. Dat zal echter mogelijk nooit gebeuren.”
Verliezen
“Uber en Lyft verliezen veel geld,” benadrukken de wetenschappers. “Investeerders rekenen er echter op dat de intrede van autonome voertuigen de winsten zal opdrijven. Men moet echter betwijfelen dat robotaxis tot aanzienlijke besparingen zullen kunnen leiden. Dat zal alvast niet mogelijk zijn zonder een enorme verbetering in de efficiëntie van de sector.”
“De kostenstructuur van autonome taxi’s kan uiteraard een optimalisering krijgen door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen,” zeggen de onderzoekers. “De studie toont echter dat ook een maximale benutting van de technologie nog steeds geen concurrentie kan voeren met het conventionele reizigersvervoer.”
“Bij autonome voertuigen met één passagier moet men rekenen op een kost tussen 1,58 dollar en 6,01 dollar per mijl. Dat niveau ligt beduidend hoger dan de eerder geschatte kost van 0,40 dollar. Er is tevens een sterk verschil met de gemiddelde kost van 0,59 dollar voor de eigenaars van een persoonlijke wagen.”
“Bovendien betalen Uber en Lyft in duurdere steden, zoals New York, aan hun chauffeurs momenteel vergoedingen tot 2 dollar per mijl,” zeggen Nunes en Hernandez.
Comfort
“De bezettingsgraad is voor de winstgevend van de sector van groot belang,” benadrukken de onderzoekers. “Ritten met verscheidene passagiers – zoals aangeboden door Uber Pool of Lyft Line – kunnen de kostprijs inderdaad verlagen. Daarvoor moet de efficiëntie echter een sterke verbetering laten optekenen.”
“Met een bezetting van één passagier zou de activiteit met bijna 100 procent moeten verbeteren, terwijl men ook de kosten met 37 procent zouden moeten kunnen verlagen. Wanneer gereden wordt met meerdere passagiers zou de bezettingsgraad nog met 30 procent moeten worden verbeterd.”
“Zelfs wanneer een maximale bezetting kan worden bereikt, liggen de bedrijfskosten van een autonome taxi wellicht nog steeds hoger dan bij een traditioneel voertuig,” zeggen de onderzoekers. “Men moet er immers rekening mee houden dat de consument een sterke korting zal eisen wanneer hij het voertuig met een andere reiziger moet delen.”
“De consument wil compensaties voor de bijkomende verplaatsingsduur en de inlevering van het persoonlijke reiscomfort.”