Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 04 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Autonome taxi’s zullen Uber en co niet redden

Logo Business AM
Economie

31/05/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Er zijn sterke twijfels dat alternatieve taxidiensten zoals Uber en Lyft ooit winstgevende operaties zullen kunnen melden. De operationele kosten zouden immers nog altijd gevoelig hoger liggen dan bij het gebruik van een persoonlijke auto. Daarin zou ook de inzet van autonome voertuigen geen verandering kunnen brengen. Dat blijkt uit een rapport van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

“Uber en Lyft rekenen op zelfrijdende auto’s om winstgevend te worden,” zeggen de onderzoekers Ashley Nunes en Kristen Hernandez. “De bedrijven hopen dat de technologie de bedrijfskosten drastisch zal kunnen terugschroeven. Dat zal echter mogelijk nooit gebeuren.”

Verliezen

“Uber en Lyft verliezen veel geld,” benadrukken de wetenschappers. “Investeerders rekenen er echter op dat de intrede van autonome voertuigen de winsten zal opdrijven. Men moet echter betwijfelen dat robotaxis tot aanzienlijke besparingen zullen kunnen leiden. Dat zal alvast niet mogelijk zijn zonder een enorme verbetering in de efficiëntie van de sector.”

“De kostenstructuur van autonome taxi’s kan uiteraard een optimalisering krijgen door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen,” zeggen de onderzoekers. “De studie toont echter dat ook een maximale benutting van de technologie nog steeds geen concurrentie kan voeren met het conventionele reizigersvervoer.”

“Bij autonome voertuigen met één passagier moet men rekenen op een kost tussen 1,58 dollar en 6,01 dollar per mijl. Dat niveau ligt beduidend hoger dan de eerder geschatte kost van 0,40 dollar. Er is tevens een sterk verschil met de gemiddelde kost van 0,59 dollar voor de eigenaars van een persoonlijke wagen.”

“Bovendien betalen Uber en Lyft in duurdere steden, zoals New York, aan hun chauffeurs momenteel vergoedingen tot 2 dollar per mijl,” zeggen Nunes en Hernandez.

Comfort

“De bezettingsgraad is voor de winstgevend van de sector van groot belang,” benadrukken de onderzoekers. “Ritten met verscheidene passagiers – zoals aangeboden door Uber Pool of Lyft Line – kunnen de kostprijs inderdaad verlagen. Daarvoor moet de efficiëntie echter een sterke verbetering laten optekenen.”

“Met een bezetting van één passagier zou de activiteit met bijna 100 procent moeten verbeteren, terwijl men ook de kosten met 37 procent zouden moeten kunnen verlagen. Wanneer gereden wordt met meerdere passagiers zou de bezettingsgraad nog met 30 procent moeten worden verbeterd.”

“Zelfs wanneer een maximale bezetting kan worden bereikt, liggen de bedrijfskosten van een autonome taxi wellicht nog steeds hoger dan bij een traditioneel voertuig,” zeggen de onderzoekers. “Men moet er immers rekening mee houden dat de consument een sterke korting zal eisen wanneer hij het voertuig met een andere reiziger moet delen.”

“De consument wil compensaties voor de bijkomende verplaatsingsduur en de inlevering van het persoonlijke reiscomfort.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO