Autodealers moeten zich opnieuw uitvinden: deze 5 schokken zetten sector op stelten

De coronacrisis zet de verkopen van automerkverdelers en garagebedrijven zwaar onder druk. Maar dat is niet de enige storm die over de sector waait.

Uit nieuwe cijfers van GDA, de federatie van de merkverdelers binnen de mobiliteitskoepel Traxio, blijkt dat de opgetelde omzet van de dealers in 2020 met 17 procent achteruit is gegaan tegenover 2019. Precieze cijfers over 2021 zijn nog niet beschikbaar, maar ook dit jaar is “niet rooskleurig”, zegt de federatie.

De voorbije maanden hebben verscheidene dealers hun sluiting of overname aangekondigd. GDA verwacht dat die consolidatiebeweging in de komende maanden nog gaat versnellen. “De sector ondergaat veel sneller dan gepland substantiële veranderingen.”

Schok 1: bevoorradingsproblemen

De merkverdelers kampen met bevooradingsproblemen – niet alleen van auto’s, maar ook van elektronische componenten – als gevolg van de wereldwijde logistieke problemen die de coronacrisis heeft ontketend. GDA-voorzitter Henri de Hemptinne wijst in een persbericht ook op “de te grote afhankelijkheid van externe leveranciers”.

Schok 2: minder kilometers

De veralgemening van telewerk leidt tot een plotse wijziging van de consumentenvoorkeuren. Er worden minder kilometers gereden en almaar vaker kiezen ze voor kleinere bedrijfswagens. “Ook heeft deze crisis ertoe geleid dat consumenten en bedrijven voorzichtiger zijn geworden omdat ze zich meer bewust zijn van het economische risico in het algemeen en van de werkgelegenheid in het bijzonder”, zegt De Hemptinne.

Schok 3: de elektrificatie

De groeiende belangstelling voor elektrische en hybride wagens vergt een aanpassing van de garage- en service-diensten. De grote golf moet wellicht nog komen. Uit enquêtes blijkt dat een op de drie Belgen in de komende vijf jaar wil overschakelen naar een volledig elektrische wagen.

Schok 4: opkomst van e-bike

D’Ieteren, de grootste auto-invoerder van het land, nam onlangs de Antwerpse fietsenketen iBike over, na de eerdere overname van het Brusselse Goodbikes. Het is een teken aan de wand dat e-bikes en andere alternatieve vervoersmiddelen een belangrijkere rol spelen. Veelzeggend is dat D’Ieterens grote autoshowroom in het Brusselse Elsene gedeeltelijk een fietsenwinkel wordt. “In plaats van een autoleverancier willen we een mobiliteitsleverancier worden”, zegt het bedrijf.

Schok 5: anti-autobeleid in grote steden

De diversifiëring naar alternatieve vervoersmiddelen heeft ook te maken met de plannen van Brussel en andere steden om het autoverkeer in de binnenstad tot een minimum te beperken, bijvoorbeeld door het duurder maken van parkeren en andere belastingen. Het meest controversiële voorstel, de invoering van een stadstol en kilometerheffingen in heel het Brusselse Gewest, lijkt evenwel op de lange baan te zijn beland.

(mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20