Autobouwer Volkswagen overweegt aanzienlijke investeringen in mijnbouw

De Duitse autobouwer Volkswagen overweegt aanzienlijke investeringen in mijnactiviteiten, waardoor de kosten van zijn batterijen omlaag zouden moeten kunnen worden gebracht. Dat heeft Thomas Schmall, bij Volkswagen verantwoordelijk voor nieuwe technologische ontwikkelingen, gezegd. De gewonnen grondstoffen zouden ongeveer de helft van de behoeften van Volkswagen op het gebied van batterijen dienen te voldoen. Maar ook zouden voorraden aan derde partijen kunnen worden verkocht.

Waarom is dit belangrijk?

Steeds meer autofabrikanten willen een grotere controle op bepaalde onderdelen van hun toeleveringsketen, die in het verleden vaak aan derden werden overgelaten. Dat geldt onder meer voor de opwekking van energie en de inkoop van grondstoffen. Op die manier willen de constructeurs de garantie op een voldoende voorziening van middelen die noodzakelijk zijn om de transitie naar elektrische mobiliteit te halen. Daarbij wordt ook getracht om de kosten van de batterijen aanzienlijk te verlagen, zodat betaalbare elektrische wagens op de markt kunnen worden gebracht.

PowerCo: Volkswagen wil dat zijn dochterbedrijf PowerCo, ontwikkelaar van batterijen, een wereldwijde leverancier van accu’s wordt.

  • PowerCo zal volgens Thomas Schmall daarbij vooral werken met een productie in Europa en Noord-Amerika.
    • Hij voegde eraan toe dat PowerCo van start zal gaan met de levering van batterijen aan de Amerikaanse autobouwer Ford, die immers 1,2 miljoen voertuigen voor de Europese markt op het elektrische platform van Volkswagen zal bouwen.
  • “Het belangrijkste knelpunt voor de levering van grondstoffen is de capaciteit van de mijnbouw”, beklemtoonde Schmall.
    • “Daarom moet er rechtstreeks in mijnen worden geïnvesteerd. In de toekomst zal er met een select aantal batterij-standaarden worden gewerkt. Door onze grote volumes en onze verkoop aan derden, willen wij één van die standaarden zijn.”
    • Volkswagen werkt samen mijnbouwbedrijven in Canada, waar de Duitse constructeur ook zijn eerste Noord-Amerikaanse batterijfabriek zal bouwen.
    • Schmall gaf geen verdere verduidelijking over andere locaties die door Volkswagen zouden worden overwogen voor investeringen in mijnactiviteiten.

Uitdaging: De aankoop van batterijen tegen aanvaardbare kosten vormen voor autobouwers die elektrische wagens betaalbaar willen maken – zoals Volkswagen, Tesla of Stellantis – een aanzienlijke uitdaging.

  • Alleen Tesla heeft tot nu toe meer investeringen in de productie van batterijen toegezegd dan Volkswagen, maar ook dat bedrijf worstelt met problemen om de productie te kunnen opvoeren en heeft al Aziatische leveranciers aangesproken om de bevoorrading te helpen garanderen.
  • Weinig autofabrikanten hebben rechtstreekse belangen in mijnen bekendgemaakt, maar wel hebben veel constructeurs met producenten overeenkomsten gesloten om lithium, nikkel en kobalt te kunnen aankopen en aan hun eigen batterijleveranciers te kunnen doorgeven. 
  • PowerCo, dat vorig jaar werd opgericht, mikt tegen het einde van dit decennium op een jaaromzet van meer dan 20 miljard euro.
    • “Dat is een ambitieus plan voor een eenheid die nog geen grootschalige productie heeft”, stippen analisten aan.
    • PowerCo begint zijn eerste productie over twee jaar op zijn site in Salzgitter in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Een jaar later wordt ook de fabriek in de Spaanse stad Valencia gestart. Over vier jaar moet ook de vestiging in Ontario (Canada) operationeel worden.
  • In het vijfjarenplan van Volkswagen, dat een budget van 180 miljard euro heeft meegekregen, is een pakket tot 15 miljard euro bestemd voor de bouw van de drie aangekondigde batterijfabrieken en voor de inkoop van grondstoffen.
    • De autofabrikant heeft tot dusver de levering van grondstoffen voor de volgende drie jaar vastgelegd en zal volgens Schmall in de loop van de volgende maanden over zijn verder beleid terzake beslissen.
    • Volkswagen heeft ook voor ongeveer 14 miljard dollar aan batterijen besteld bij de Zweedse fabrikant Northvolt.
    • Schmall wijst er nog op dat het voor de autobouwers een belangrijke uitdaging is om de kosten van de batterijen verder omlaag te brengen. Dat is nodig voor de ontwikkeling van een betaalbare elektrische wagen, waarin de batterij ongeveer 40 procent van de totale kostprijs vertegenwoordigt.

(nd)

Meer