Auto-industrie kan uitstekende cijfers voorleggen na eerste kwartaal: verkoop Mercedes stijgt met 22 procent

Mercedes Benz EQA – isopix.be

Autofabrikant Mercedes-Benz heeft een sterk eerste kwartaal van 2021 achter de rug. De verkoopcijfers zijn vooral aangezwengeld door de toenemende vraag vanuit China en Noord-Amerika. Mercedes vervoegt een groep autofabrikanten die tegen alle verwachtingen in sterk presteren.

De verkoop steeg met 22 procent in het eerste kwartaal. Niet alleen dankzij de gemakkelijke vergelijking met vorig jaar (Covid-lockdowns zijn intussen geen afschrikmiddel meer voor de aankoop van een auto), maar ook dankzij de recordvraag vanuit China.

Mercedes-Benz verkocht wereldwijd 581.270 auto’s en zag de verkoopcijfers in China met 60 procent stijgen. China is de grootste markt voor het merk, aldus Bloomberg.

Europa

Ook in Europa was er een stijging – zij het een lichte. De verkoop op dit continent steeg met 1,8 procent, tot een totaal van 192.302 auto’s. Het wereldwijde aandeel van het bedrijf in de verkoop van plug-in hybrides en volledige EV’s bedroeg meer dan 25 procent. Dat cijfer daalt tot ongeveer 10 procent wereldwijd.

Het bedrijf zag ook 20.000 bestellingen voor zijn compacte EQA-model en zag de verkoop van bestelwagens groeien tot 18 procent, met 76.328 voertuigen.

Tot slot zag Mercedes de verkoop van personenauto’s in Noord-Amerika met 12,5 procent stijgen tot 88.318 verkochte voertuigen.

Andere autofabrikanten

GM zei dat haar Amerikaanse detailhandelleveringen stegen met 19 procent in het eerste kwartaal. De autofabrikant verkocht 642.250 voertuigen in de VS in het eerste kwartaal van 2021.

Toyota verkocht 603.066 voertuigen in het kwartaal, een stijging van 22 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, volgens IBD. Nog meer uitgesproken waren de cijfers van het bedrijf voor maart, die maar liefst 87 procent hoger waren dan tijdens de eerste maand van coronalockdowns in 2020.

Volkswagen kon ook uitstekende cijfers voorleggen. De verkoop steeg in het eerste kwartaal met 21 procent tot 90.853 verkochte voertuigen. Het bedrijf werd geholpen door een sterke vraag naar zijn SUV’s, terwijl ook 474 eenheden werden verkocht van zijn nieuwe ID.4. Laatstgenoemde ging trouwens pas eind maart in de verkoop in de VS.

Kostenbesparende maatregelen

De auto-industrie heroverweegt kostenbesparende maatregelen in het licht van zowel de pandemie als het chiptekort, meldde Reuters deze week. De firma’s leggen grotere voorraden aan van belangrijke grondstoffen. Ook gebruiken ze software om de betrouwbaarheid te controleren van de toeleveringsketens waar ze bestellingen plaatsen.

‘We focussen ons op het blootleggen van de broosheid, de kwetsbaarheid van de toeleveringsketen voor de automobielindustrie’, laat Richard Barnett, chief marketing officer van Supplyframe, optekenen in Reuters. Het bedrijf Supplyframe verstrekt marktdata aan bedrijven in de mondiale elektronicasector. ‘We proberen waar mogelijk cruciale onderdelen dubbel in te kopen’, klinkt het nog.

Lees ook: Chiptekort breidt uit – nu ook Ford en Hyundai getroffen

(tb)