Auto komt duidelijk als overwinnaar uit coronapandemie

Bij de vervoersmiddelen is de auto duidelijk als overwinnaar uit de coronacrisis gekomen. De wagen zal ook in de periode na de pandemie voor het individu het meest belangrijke vehikel voor zijn verplaatsingen blijven. Dat is de conclusie van het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van het Duitse bedrijf Continental, toeleverancier voor de autosector, gebaseerd op een enquête bij meer dan zesduizend personen in Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, de Verenigde Staten, Japan en China.

De overgrote meerderheid van de respondenten gaf volgens Continental aan de auto minstens één keer per week te gebruiken. In de Verenigde Staten betoogde zelfs 59 procent dagelijks in de wagen te stappen.

Daarentegen erkende amper een op vijf ondervraagden minstens één keer per week gebruik van het openbaar vervoer te maken. Slechts één op tien getuigde dagelijks op het publieke transport beroep te doen. 

Gebruik

Doorslaggevend daarbij is volgens de onderzoekers dat auto’s in de toekomst hun prominente positie behouden en mogelijk zelfs zullen uitbreiden. Bij de respondenten die aangaven tijdens de coronacrisis te hebben gereisd, erkende 84 procent van plan te zijn de auto ook na de pandemie minstens evenveel te blijven gebruiken. Zes op tien getuigde zelfs de intentie te hebben nog meer op de wagen beroep te doen.

Een meerderheid van de respondenten in Duitsland bleek de auto ook als een essentieel onderdeel van zijn mobiliteit en zijn persoonlijke leefruimte te bestempelen. Er kon daarbij een sterke wens worden opgemerkt om de nieuwste technologieën in het voertuig te hebben geïnstalleerd. 

Onder meer verduidelijkte een meerderheid zijn auto op het internet te willen aansluiten, zodat de nieuwste software zou kunnen worden gedownload en de meest actuele verkeersinformatie voor de bestuurder beschikbaar zou zijn.

De helft van de respondenten erkende elektronische assistentiesystemen als een wenselijke of zelfs noodzakelijke basisuitrusting te beschouwen. Een op de vier ondervraagden wou graag ondersteunende functies, zoals autonome mobiliteit tijdens files, ter beschikking hebben.

Bedenkingen

Toch kunnen volgens de onderzoekers bij het publiek ook een aantal bemerkingen worden vastgesteld. Onder meer betoogden vele respondenten zich zorgen te maken over mogelijk oncontroleerbare gevolgen van het gebruik van technologie.

Daarbij werd onder meer gewag gemaakt van de bekommernis dat fouten in de software de functionaliteit of veiligheid van de auto zouden kunnen aantasten, maar ook dat technologie de bediening van de auto bovenmatig complex zou maken. De meerderheid erkende echter ook van mening te zijn dat een autonome besturing ongevallen kan voorkomen.

“Het onderzoek toont dat een intuïtieve bediening van de auto en zijn ingebouwde technologie een cruciale vereiste blijft”, merkt Gilles Mabire, technische directeur bij Continental Automotive, in een commentaar op de studie op. “Bovendien moet die technologie veilig en betaalbaar blijven.”

“De meerderheid van de respondenten geeft aan dat connectiviteit, automatisering en de gebruikerservaring een beslissende rol spelen bij de aankoop van een nieuw voertuig. Functies die het comfort en het gebruiksgemak ondersteunen, zullen daarom bij de aankoopbeslissingen van klanten sleutelfactoren worden.”