Australische overheid neemt Big Tech onder de loep in strijd tegen misinformatie

Om de verspreiding van misinformatie en fake news op sociale media tegen te gaan, heeft de Australische overheid haar greep op Big Tech verstevigd. Om te controleren of de techbedrijven wel voldoende inzet leveren tegen de verspreiding van fake news, zal de Australische mediaregulator (ACMA) voortaan de interne data kunnen inkijken van de bedrijven.

De nieuwe wet – die hoogstwaarschijnlijk later dit jaar wordt ingevoerd – komt er na een rapport van de mediaregulator waaruit blijkt dat vier vijfde van de Australische volwassenen zegt online misinformatie over het coronavirus te zijn tegengekomen. Zo’n 76 procent van de Australische volwassenen vindt dat techbedrijven meer moeten doen om de online verspreiding van valse informatie tegen te gaan.

“Verantwoordelijkheid opnemen”

“Digitale platformen moeten verantwoordelijkheid nemen voor de inhoud die op hun websites komt, en actie ondernemen wanneer er schadelijke, misleidende informatie verschijnt”, zegt Australisch minister van Communicatie Paul Fletcher.

Als de wet door het federale parlement wordt goedgekeurd, dan zal de Australische mediaregulator (ACMA) voortaan de toestemming hebben om bedrijven zoals Meta (Facebook), Alphabet (Google) en Twitter te dwingen hun interne data te overhandigen. Mocht na een evaluatie blijken dat er te weinig inzet geleverd wordt om de verspreiding van misinformatie tegen te gaan, dan kan de ACMA nieuwe normen invoeren en die ook bij specifieke bedrijven afdwingen.

De komende maanden zal de ACMA nagaan of de huidige maatregelen die de techbedrijven nemen tegen valse informatie al dan niet volstaan. Als dat niet het geval is, zullen er volgens ACMA-topvrouw Nerida O’Loughlin beleidsaanpassingen afgedwongen worden.

Coronacrisis en oorlog

Overheden over de hele wereld proberen hun greep op Big Tech-bedrijven te verstevigen om de verspreiding van misleidende of valse informatie onder controle te krijgen. Tijdens de coronacrisis merkten overheden een “golf van valse en misleidende informatie, bedrog en samenzweringstheorieën” op sociale media, zei Europees Commissaris Josep Borrell al in 2020.

Ook de oorlog in Oekraïne doet de fake news-machine op volle toeren draaien. In februari doekte de Oekraïense overheid in Lviv nog een ‘bot farm’ op. Twee appartementen waren volgestouwd met speciale apparatuur die op sociale media via 18.000 nepprofielen paniek en angst zaaide. Op sociale media doen zich regelmatig misleidende video’s en foto’s de ronde, die niet in Oekraïne werden genomen of van voor de Russische invasie dateren.

Om de verspreiding van Russische propaganda tegen te gaan, lanceerde de Europese Commissie het plan om de Russische staatszenders RT en Sputnik te blokkeren. Ook de Big Tech-bedrijven gingen in dat voorstel mee en verwijderden de kanalen van Russische staatsmedia van hun platformen.

(ns)

Meer