Aston Martin verkoopt nu meer dan zesduizend auto’s per jaar

De Britse autobouwer Aston Martin Lagonda, constructeur van exclusieve luxewagens, heeft het voorbije jaar zijn verkoop sterk kunnen opdrijven. Daarmee kon volgens de constructeur een belangrijke mijlpaal worden gemeld in het herstel van Aston Martin, dat tegen het midden van dit decennium zou moeten kunnen worden gerealiseerd.

Aston Martin boekte het voorbije jaar een omzet van 1,1 miljard pond. Dat betekende een stijging met 79 procent tegenover het jaar voordien. Ook in vergelijking met drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, liepen de inkomsten met 14 procent op.

De autobouwer moest daarbij nog wel een operationeel verlies van 76,5 miljoen pond melden. Het jaar voordien was een negatief resultaat van bijna 323 miljoen pond geregistreerd. De verkoop steeg vorig jaar met 82 procent tot 6.178 exemplaren.

Valkyrie

De Britse constructeur ging in december met de leveringen van zijn hypercar Valkyrie – die 2,5 miljoen pond kost – van start. Voor het einde van het jaar werden tien exemplaren aan klanten geleverd. De distributie verliep wel langzamer dan aanvankelijk was gehoopt. Aston-Martin had al aangegeven dat deze vertraging ervoor zou zorgen dat het bedrijf zijn winstdoelstellingen met 15 miljoen pond zou missen. 

Aston Martin verwacht dit jaar tussen de vijfenzeventig en negentig exemplaren van de Valkyrie te kunnen leveren. Het bedrijf gaf al aan dat de jaarproductie inmiddels volledig is uitverkocht. Potentiële kopers van de Valkyrie moeten met een wachtlijst rekening houden.

De Britse constructeur meldde tevens vorig jaar meer dan drieduizend exemplaren van zijn suv-model DBX te hebben verkocht. Dit type wordt door Aston Martin bestempeld als een belangrijk platform voor het herstel van het bedrijf. De DBX vertegenwoordigde bij Aston-Martin meer dan de helft van de totale vloot die vorig jaar aan de dealers werd geleverd.

Aston Martin hoopt dit jaar de productie met ongeveer 8 procent tot meer dan 6.600 exemplaren te kunnen verhogen. Die groei zou onder meer te danken zijn aan de uitbreiding van de portfolio van de constructeur. Het bedrijf hoopt hiermee ook zijn winst met de helft te kunnen verbeteren.

Tegen midden dit decennium wil Aston Martin ongeveer tienduizend wagens per jaar verkopen. Daarnaast benadrukte Aston Martin nog dat zijn terugkeer naar de Formule 1 vorig jaar de merkbekendheid, de interesse bij het publiek en de wereldwijde uitstraling van het bedrijf heeft versterkt.

Tobias Moers, chief executive van Aston Martin, merkte daarbij op dat alle modellen van het merk op een toenemende belangstelling van het publiek konden rekenen. Moers voegde eraan toe dat ook steeds meer orders worden geregistreerd voor zijn nieuwe model Valhalla, een plugin-hybride die over twee jaar op de markt zou moeten komen.

Uitdagingen

Aston Martin, dat twee jaar geleden van de ondergang werd gered door een financiële injectie van 500 miljoen pond door een consortium rond de Canadese miljardair Lawrence Stroll, stelde nog het voorbije jaar met een aantal uitdagingen te hebben moeten afrekenen.

Daarbij werd gewezen op de negatieve impact van de coronapandemie en problemen met de toeleveringsketens. Daarnaast was er ook sprake – onder meer voor elektronische onderdelen – van zwaardere grondstofkosten, maar Aston Martin stelde deze hogere prijzen te hebben kunnen absorberen.

Lawrence Stroll, voorzitter van Aston Martin, had bij de overname van het bedrijf aangegeven te verwachten dat de transformatie van de autobouwer tussen vier en vijf jaar in beslag zou kunnen nemen. “Inmiddels heeft Aston Martin al een bijzonder sterke vooruitgang geboekt en het bedrijf ligt goed op schema om zijn ambitieuze doelstellingen te halen”, stipte Stroll nu aan.

De gemiddelde verkoopprijs van de modellen van Aston Martin bleef vorig jaar status-quo op ongeveer 150.000 pond. Kenneth Gregor, financieel directeur van Aston Martin, beklemtoonde te verwachten dat dit gemiddelde dit jaar met ongeveer 10 procent zou toenemen. Die stijging is volgens hem gelinkt aan de verdere uitbreiding van het assortiment van het merk.

Meer