Aston Martin ging 7 keer failliet, maar is nu 5,5 miljard waard

De Britse autoconstructeur Aston Martin, fabrikant van luxewagens, neemt nog dit jaar een notering aan de London Stock Exchange. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Volgens waarnemers zou bij die operatie de waarde van de Engelse sportwagenbouwer op ongeveer 5 miljard pond kunnen worden geraamd.

De beursgang, die werd aangekondigd na een zevende kwartaalwinst op rij, betekent voor het merk een fundamentele ommekeer. Aston Martin, dat honderenvijf jaar geleden door Lionel Martin en Robert Bamford werd opgericht, is in zijn bestaan immers zeven keer bankroet geweest.

Historisch

Andy Palmer, chief executive van Aston Martin, noemde de beursgang van het bedrijf dan ook een historisch moment. “Toen ik op het einde van de jaren zeventig begon te werken, kende Groot-Brittannië veel autobouwers,” betoogde hij tegenover de Britse zakenkrant Financial Times.

“Tijdens mijn carrière heb ik echter het merendeel van die merken zien verdwijnen. De Britse autobouw verkeert in gezonde conditie, maar de constructeurs zijn in buitenlandse handen terecht gekomen. Nu zullen we echter opnieuw een onafhankelijke Britse autobouwer kunnen hebben.”

Minstens 25 procent van de aandelen in Aston Martin zouden naar de beurs worden gebracht. “Indien de beursintroductie op de nodige bijval kan rekenen, zal Aston Martin zelfs tot de FTSE 100 kunnen doordringen,” aldus nog de Financial Times.

Actuele aandeelhouders zoals de Italiaanse groep Investindustrial en het investeringsfonds Investment Dar uit Koeweit zullen bij de beursgang een aantal van hun aandelen aanbieden. Daimler, dat een belang van 4,9 procent in Aston Martin en met het Britse sportmerk ook een technologische overeenkomst heeft, blijft aandeelhouder.

Azië

Het bedrijf wil ook zijn wereldwijde strategie aanpassen, waarbij minder gerekend zal worden op de Britse markt, die op dit ogenblik 30 procent van de totale verkoop vertegenwoordigt.

Azië moet daarentegen voor Aston Martin een belangrijke afzetmarkt worden. Op dit ogenblik vertegenwoordigt het Aziatische continent 16 procent van de totale verkopen van de Britse sportwagenbouwer, maar dat moet tot meer dan 25 procent worden opgevoerd, onder meer dankzij de introductie van een suv-model dat tegen eind dit decennium op de markt moet komen.

Aston Martin boekte tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 449,9 miljoen pond. Dat betekende een stijging met 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst liep van 20,1 miljoen pond op naar 20,8 miljoen pond.

In totaal verkocht Aston Martin tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 2.299 wagens. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werden nog 2.439 verkopen geregistreerd. “Die achteruitgang moet echter worden toegeschreven aan drie nieuwe modellen – DB11 Volante, de DB11 AMR en de Vantage – die werden gelanceerd,” aldus nog de Financial Times.

“Het bedrijf maakte ook bekend om volgend kwartaal de productie van zijn nieuwe topmodel – de DBS – te zullen starten.”

Aston Martin verwacht dit jaar tussen 6.200 en 6.400 wagens te kunnen verkopen. Voor volgend jaar worden tussen 7.100 en 7.300 verkopen in het vooruitzicht gesteld. Over twee jaar – wanneer de nieuwe fabriek in Wales op kruissnelheid komt – wordt gerekend op 9.800 verkopen.

Op termijn streeft de constructeur naar 14.000 verkopen. Daarin is ook de productie begrepen van het zustermerk Lagonda, dat luxe elektrische wagens moet bouwen.

Meer