De popup-store Blend It van de schoenengroep Torfs in Antwerpen is een groot succes gebleken. Dat hebben de initiatiefnemers gemeld.
Er wordt dan ook opgemerkt dat het project zeker voor herhaling vatbaar is. Daarbij moet naar eigen zeggen wel gezocht worden naar een locatie die beter is ingesteld op de aangeboden collectie. Daarnaast zeggen de initiatiefnemers geschrokken te zijn met de grote stroom online racistische reacties en dreigementen. De popup-store Blend It heeft in een pand aan de Lange Beeldekensstraat in Antwerpen gedurende veertien dagen naast de eigen collectie ook werk van drie jonge moslima-ontwerpsters te koop aangeboden. Blend It is ontstaan uit het idee van Wouter Tors, chief executive van de schoenengroep, dat ondernemingen te weinig inspelen op het enorme potentieel van klanten met een migratie-achtergrond in de grote steden.
Breed publiek
De deelnemende ontwerpsters toonden zich alvast opgetogen en zeggen dankzij het initiatief hun collectie niet alleen aan moslima’s, maar aan een breed publiek van verschillende leeftijden te hebben kunnen verkopen. Torfs benadrukt diversiteit als een kans te zien, maar uit negatieve online reacties moet volgens de initiatiefnemers worden vastgesteld dat niet iedereen die visie deelt. Op diverse online forums werd de popup-store vooral met de hoofddoekenproblematiek gelinkt. Toch zegt Torfs in het algemeen tevreden te zijn met een experiment, al bleek de verkoop relatief bescheiden. Dat zou grotendeels het gevolg zijn van de gekozen locatie. Vooral gebruikers van blogs en sociale media bezochten de winkel, die gesitueerd is in een buurt waar mannen een meerderheid van de passage vertegenwoordigen.