‘Amerikaanse snackbedrijven vierden op verhulde wijze cannabisfeest 4/20 dankzij Dogecoin’

Een doosje Slim Jim ziet er zo uit – isopix.be

Twitter-accounts van grote snoep- en snackmerken zijn bijzonder actief geweest over de recente Dogecoin-prijsstijgingen. Op sociale media speculeert men echter dat de merken eerder enthousiast zijn over de datum waarop Doge Day valt dan Dogecoin zelf. 20 april (4/20) staat in de Verenigde Staten immers bekend als de dag waarop wietliefhebbers hun liefde voor de bedwelmende plant vieren door deze te roken en (laten we eerlijk zijn) tegelijk flink te snoepen van snacks en junkfood.

Terwijl de beruchte recreatieve activiteiten van 4/20 deze merken al jaren ten goede komen, lijkt Doge Day hen het perfecte excuus te hebben gegeven om deze controversiële feestdag openlijk te vieren. Immers: Doge Day wordt gecelebreerd, niet 4/20…

Het Amerikaanse vleessnackmerk Slim Jim is het laatste voedingsmerk dat de meme-munt Dogecoin promoot.

In een tweet eerder deze week kondigde Slim Jim aan dat het zijn eigen niet-fungibele token, of NFT, lanceert. Als grafische ondersteuning van de aankondiging had het bedrijf de Dogecoin-mascotte Shiba Inu als gezicht van de maan.

Goede doel

Het NFT-aanbod kadert in een gigantische reeks tweets sinds februari – het enorme aantal zou zelfs Elon Musk jaloers kunnen maken – waarin Slim Jim pro-DOGE memes, berichten, raketschepen en crypto-gerelateerde hashtags heeft gepost in de aanloop naar Doge Day. Het twitter-account heeft meer dan 96.200 volgers. 

Op het moment van publicatie is het hoogste bod op Slim Jims NFT, beschikbaar via de OpenSea online marktplaats, momenteel 0,06 Ether (ETH), of ruwweg 136 dollar. Slim Jim zei dat het 100 procent van de netto-opbrengst van de NFT zal doneren aan het goede doel, aldus CoinTelegraph. Ook zal het een extra 10.000 dollar aan de non-profit World Class Kitchen schenken.

Naast Slim Jim hebben ook twee grote merken van het snoepgoedbedrijf Mars – Snickers en Milky Way – de DOGE op sociale media gepromoot. Deze promotie behelste berichten die de prijs van de token aanmoedigen om niet ‘naar de maan’ maar eerder ‘naar de Melkweg’ te gaan. Er was zelfs een mockup van de Dogecoin-hond, de token en het ruimteschip op een Snickers-wikkel.