Amerikaanse incassobureaus mogen schuldenaren berichten sturen op sociale media

Incassobureaus mogen nu contact opnemen met Amerikanen via sociale media en per sms, volgens nieuwe financiële regels van het Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) die sinds deze week van kracht zijn.

Amerikanen kunnen binnenkort op hun Twitter– en Facebook Messenger-accounts berichten ontvangen van incassobureaus die op zoek zijn naar onbetaalde rekeningen. Dat kan gevolgen hebben voor tientallen miljoenen Amerikanen, aangezien een derde van de Amerikaanse volwassenen met een kredietrapport een schuld in incasso heeft.

De maatregel, die vorig jaar al onder de regering van Donald Trump goedgekeurd, vereist dus dat schuldeisers privé contact opnemen met wanbetalers. Dat betekent dat ze directe berichten kunnen sturen, maar niet in een openbaar gerichte pagina berichten kunnen plaatsen.

“Noodzakelijke regel”

De meningen hierover zijn verdeeld. Critici zeggen dat de berichten online verloren kunnen gaan of kunnen leiden tot inbreuken op de privacy en een proliferatie van nieuwe oplichtingspraktijken. Berichten over achterstallige rekeningen kunnen, hoewel privé, ook naar de verkeerde persoon worden gestuurd.

Voorstanders zeggen dat de wijziging een eenvoudige update is van regels die decennia geleden zijn opgesteld. De incassobranche heeft namelijk betoogd dat de nieuwe regel noodzakelijk is, gezien de veranderingen in communicatie sinds de Fair Debt Collection Practices Act, die hun branche reguleert, in 1977 in de wet werd opgenomen.

In die tijd bestonden er nog geen sms’jes, sociale media of e-mail. Volgens incassobureaus brengt de nieuwe regel hen op een “gelijk speelveld” met andere financiële bedrijven en stelt de maatregel hen in staat contact op te nemen met consumenten via de methode van hun voorkeur, zoals e-mail of sms.

“Het is een kleine stap voorwaarts in de modernisering van de communicatie met de consument”, zei Mark Neeb, CEO van de schuldverzamelaar-handelsgroep ACA International, in een verklaring gestuurd naar CBS MoneyWatch.

Zeven telefoontjes per week

De nieuwe regel houdt een nieuwe limiet voor telefoongesprekken in. Er mogen nog maar zeven telefoontjes per week worden gepleegd voor een bepaalde schuld. Mensen met meerdere schulden mogen nog steeds tientallen keren per week worden gebeld.

Incassobureaus mogen ook geen telefonisch contact opnemen met consumenten binnen een week nadat ze met hen over een specifieke schuld hebben gesproken.

(mah)

Meer