Amerikaanse bedrijven meer terughoudend met politieke donaties

In de Verenigde Staten heeft een recordaantal grote bedrijven beslist om met politieke donaties te stoppen of zijn activiteiten terzake openbaar te maken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Centre for Political Accountability, dat verantwoord ondernemerschap in de bedrijfswereld wil promoten.

De onderzoekers merken daarbij op dat onder meer de bestorming van het Capitool in Washington door aanhangers van voormalig Amerikaans president Donald Trump, maar ook de recente protesten tegen sociale onrechtvaardigheid voor die koerswijziging bij vele ondernemingen een cruciale hefboom zijn geweest.

Risico’s

“Deze gebeurtenissen hebben vele bedrijven duidelijk gemaakt dat aan politieke donaties, zeker in het sterk polariserende politieke landschap in de Verenigde Staten, een aantal belangrijke risico’s zijn verbonden”, stippen de onderzoekers aan. “Daarom beslissen de ondernemingen vaak hun politieke bijdragen stop te zetten of openbaar te maken.”

“Het Amerikaanse politieke landschap is de voorbije twee jaar vooral door onrust en woede gekenmerkt”, voert de studie aan.

Daarbij wordt onder meer gewezen op de gewelddadige bestorming van het Capitool in Washington begin dit jaar door aanhangers van Donald Trump, die de verkiezingsoverwinning van diens rivaal Joe Biden niet wensten te aanvaarden.

Daarnaast waren er ook de pogingen om Donald Trump als president af te zetten en de manoeuvres om de uitkomst van de presidentsverkiezingen te veranderen.

“In dergelijke explosieve tijden voelen ook bedrijven zich verplicht actie te ondernemen”, stippen de onderzoekers aan. “Dat weerspiegelt zich ook in hun beleid op het gebied van politieke donaties, waarbij ze hogere risico’s proberen te vermijden of te beperken.”

Dark money

Eerder dit jaar was al gebleken dat een aanzienlijk aantal bedrijven hadden beslist niet langer politieke bijdragen te geven aan politici die zich tegen de erkenning van Joe Biden als de nieuwe president van de Verenigde Staten hadden verzet.

Tegelijkertijd kon worden vastgesteld dat een aantal bedrijven, waaronder Delta Air Lines, beslisten zich over een aantal sociale en politieke onderwerpen, waaronder het stemrecht, sterker uit te spreken.

Uit de nieuwe studie bleek dat 370 bedrijven uit de S&P 500 hun politieke uitgaven geheel of gedeeltelijk openbaar maken of een aantal types van donaties afwijzen. Dat betekende een stijging met 11,5 procent tegenover vorig jaar.

De onderzoekers stelden dat vele bedrijven de voorbije zes jaar vooral hun houding tegenover zogenaamde dark money groups – belastingvrije organisaties die de politiek beïnvloeden – hebben bijgestuurd.

“Het aantal bedrijven dat donaties aan deze organisaties verbiedt of openbaar maakt, heeft sinds het midden van het voorbije decennium nagenoeg een verdubbeling gekend”, luidt het.

(lb)

Meer