Amerikaanse autosector wil meer bandbreedte voor geconnecteerde voertuigen

De Amerikaanse regering moet zich inspannen om de autofabrikanten te ondersteunen bij de ontwikkeling van geconnecteerde technologieën. Er moet daarbij op de communicatiekanalen ook voldoende bandbreedte worden vrijgemaakt. Dat hebben Peter DeFazio, afscheidnemend voorzitter van het House of Representatives Transportation and Infrastructure Committee en zijn opvolger Sam Graves gezegd in een brief aan Pete Buttigieg, Amerikaanse minister van Transport.

Waarom is dit belangrijk?

De implementering van geconnecteerde technologieën moet in het autoverkeer helpen om ongevallen te vermijden. De technologie kan veel levens redden, maar moet op de communicatieplatformen met andere toepassingen, zoals wifi, voor ruimte wedijveren wedijveren.

Drempels wegwerken: De Democraat DeFazio en de Republikein Graves benadrukken in hun schrijven dat er op de communicatieplatformen dringend meer ruimte voor geconnecteerde technologieën in het autoverkeer moet worden gecreëerd.

  • Daarbij stellen DeFazio en Graves zich kritisch op tegenover het beleid van de Federal Communications Commission (FCC).
  • De politici merken op dat een deel van het spectrum op de communicatiekanalen was gereserveerd voor de autoveiligheid, door de Amerikaanse communicatie-commissie is overgeheveld naar diensten die een groeiende reeks draadloze apparaten moeten ondersteunen.
  • “De transportsector heeft al langer duidelijk gemaakt dat voor de ontwikkeling van geconnecteerde technologieën een aantal cruciale drempels moeten worden weggehaald”, verduidelijken DeFazio en Graves.
    • “De sector klaagt over een regelgevende onzekerheid en problemen met de toewijzing van bandbreedte die de technologie nodig heeft om te kunnen functioneren. Een aantal recente beslissingen van de communicatie-commissie heeft die onzekerheden nog versterkt.”
    • “Een ingrijpen van het ministerie van Transport is noodzakelijk om de ontwikkeling van geconnecteerde voertuigen beter te ondersteunen.”

Specifieke bandbreedte

Ongevallen vermijden: Op het einde van de voorbije eeuw werd in de Verenigde Staten op de draadloze communicatiekanalen een specifieke bandbreedte voor de autofabrikanten gereserveerd.

  • Dit moest de sector toelaten technologieën te ontwikkelen die voertuigen de mogelijkheid bieden om met elkaar te communiceren en daarmee dreigende ongevallen te vermijden. De bandbreedte blijft tot nu toe echter grotendeels ongebruikt.
  • Daarom besliste de Federal Communications Commission enkele jaren geleden om 60 procent van de betrokken bandbreedte een andere bestemming te geven en aan de telecomsector voor wifi-toepassing toe te wijzen.
  • Het Amerikaanse ministerie van Transport heeft in oktober dit jaar nog toegegeven dat de reductie van de toegewezen bandbreedte problematisch was voor de huidige en toekomstige communicatiesystemen die de veiligheid in het autoverkeer moeten verbeteren.
  • Ook de autoconstructeurs hebben zich kritisch uitgelaten over de opsplitsing van de bandbreedte, maar de telecomsector waarschuwt dat het spectrum noodzakelijk is om het groeiend gebruik van wifi te ondersteunen.

Verder van belang: Studies van de Amerikaanse regering hebben uitgewezen dat de implementering van geconnecteerde technologie in de volledige Amerikaanse autovloot jaarlijks minstens 600.000 verkeersongevallen zou kunnen vermijden.

(lb)

Meer
Auto
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Meer Auto