Amerikaanse auto’s hoeven niet langer handmatige bediening te voorzien

In de Verenigde Staten hebben de autoriteiten nieuwe verkeersregels uitgevaardigd waardoor het voor autofabrikanten niet langer nodig is om volledig autonome voertuigen met mogelijkheden voor een handmatige bediening uit te rusten. Dat heeft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) aangekondigd.

Tot nu toe moesten de fabrikanten van volledig autonome wagens nog altijd een handmatige bediening voorzien om aan de crashnormen te voldoen.

Verzoekschrift

“Autofabrikanten en technologiebedrijven hebben bij de introductie van voertuigen met met automatische rijsystemen aanzienlijke problemen ondervonden”, merkt het persbureau Reuters op.

“Zonder mogelijkheden voor menselijke controle bleek het immers onmogelijk om aan de geldende veiligheidsnormen te voldoen. Die normen werden decennia geleden geschreven, waarbij ervan werd uitgegaan dat mensen steeds de controle over het voertuig zou hebben.”

Vorige maand hebben General Motors en dochterbedrijf Cruise, gespecialiseerd in zelfrijdende technologie, bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration een verzoekschrift ingediend om toestemming te krijgen voor de bouw van een zelfrijdend voertuig waarbij geen middelen voor een manuele tussenkomst, zoals stuurwielen of rempedalen, meer zouden zijn voorzien.”

De nieuwe regelgeving herziet de voorschriften die bepalen dat voertuigen altijd een bestuurdersstoel, een stuur en bijbehorende stuurkolom moeten hebben. “Voor voertuigen die zijn ontworpen om uitsluitend door een geautomatiseerd rijsysteem te worden bestuurd, zijn handmatig bediende controles logischerwijs niet nodig”, merkt het Amerikaanse verkeersbureau nu op.

Bescherming

De nieuwe regels, die in maart twee jaar geleden voor het eerst werden voorgesteld, benadrukken dat geautomatiseerde voertuigen aan de inzittenden dezelfde niveaus van bescherming moeten bieden als wagens die door mensen worden bestuurd.

In de nieuwe regelgeving is wel voorzien dat kinderen in het voertuig geen bestuurderspositie, ook al bestuurt de auto zichzelf, mogen innemen. “De zitpositie van de bestuurder is niet is ontworpen om kinderen bij een ongeval te beschermen.

De verkeersdienst stelde nog dat de bestaande regelgeving het gebruik van geautomatiseerde voertuigen momenteel niet verbiedt, zolang ze handmatige rijcontroles hebben.

“Terwijl bekeken wordt of andere veiligheidsnormen voor een eventuele wijziging in aanmerking zouden kunnen komen, zullen fabrikanten voor hun ontwerpen rond autonome mobiliteit nog steeds een verzoekschrift moeten indienen om een vrijstelling van menselijke controle op de besturing te verkrijgen.”

Wel zou de vergunningsprocedure minder omslachtig kunnen worden.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20