Amerikaanse verkoop van nieuwe wagens duikt onder 15 miljoen exemplaren

Er zullen dit jaar in de Verenigde Staten ongeveer 14,4 miljoen nieuwe personenwagens worden verkocht. Dat cijfer ligt beduidend lager dan bij de aanvang van dit jaar was verwacht. Dat staat in een rapport van consulent Cox Automotive.

De reden voor de bijsturing moet volgens de consulent worden gezocht bij de haperingen in de toeleveringsketens, waardoor de productie van nieuwe wagens wordt vertraagd. Daarmee ziet Cox zich verplicht voor de tweede keer zijn vooruitzichten voor dit jaar naar beneden te moeten bijstellen.

Gebrek aan aanbod

In januari had Cox nog voorspeld dat er in de Verenigde Staten dit jaar 16 miljoen nieuwe personenwagens zouden worden verkocht. In maart was al een eerste bijsturing tot 15,3 miljoen exemplaren gebeurd. Vorig jaar werden nog 15,5 miljoen wagens verkocht.

Daarnaast berekende Cox dat dit jaar op de Amerikaanse markt ook nog 37,1 miljoen occasiewagens zullen worden verkocht. Dat komt neer op een daling met 8,6 procent tegenover vorig jaar. In maart was nog een inkrimping met 3,2 procent tot 39,3 miljoen voertuigen naar voor geschoven.

“Hoewel ook de economische omstandigheden de voorbije maanden zijn verslechterd, blijft het gebrek aan aanbod nog steeds de sterkste tegenwind waarmee de autosector vandaag wordt geconfronteerd”, benadrukt Charlie Chesbrough, econoom bij Cox Automotive, in een commentaar op het rapport.

“Ook de rest van het jaar zal op de Amerikaanse automarkt de vraag groter blijven dan het aanbod. Dit betekent dat de verkopers het overwicht behouden. Een eventueel herstel van de markt wordt nog steeds door een aantal belangrijke bedreigingen afgeremd.”

“In eerste instantie is er het aanhoudende tekort aan computerchips. De autoproductie zal tijdens de tweede helft van het jaar gevoelig moeten worden opgedreven om de verkoopprognoses van 14,4 miljoen exemplaren te halen. Ook nieuwe varianten van het virus COVID-19 kunnen de economie en de toeleveringsketens verstoren.”

“Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de hogere rentetarieven, die nadelig zijn voor de betaalbaarheid en een bedreiging vormen voor de economie en de werkgelegenheid. Ten slotte is er nog de invasie van Rusland in Oekraïne, waardoor de prijzen voor benzineprijzen en grondstoffen oplopen en de toeleveringsketens met belangrijke haperingen worden geconfronteerd.”

General Motors

Uit voorlopige cijfers merkt Cox verder op dat de verkoop van nieuwe wagens gedurende het tweede kwartaal van dit jaar met 19,3 procent zal dalen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste jaarhelft zou er sprake zijn van een inkrimping met 17,3 procent.

Daarnaast wordt aangevoerd dat General Motors naar verwachting tijdens het tweede kwartaal van dit jaar in de Verenigde Staten meer wagens zal verkopen dan zijn Japanse concurrent Toyota. Hierdoor zou GM opnieuw de grootste autoverkoper op de Amerikaanse markt worden.

Tevens wordt erop gewezen dat Tesla tijdens de eerste helft van het jaar het enige grote automerk is geweest dat zijn Amerikaanse verkopen tegenover dezelfde periode vorig jaar heeft kunnen opvoeren. Honda, Nissan en Volkswagen moesten daarentegen allemaal een omzetdaling van meer dan 30 procent melden.

Het rapport voert nog aan dat de vraag naar nieuwe wagens op een hoog niveau blijft. Er is daarbij tevens sprake van een sterke prijsstijging. Voor de aankoop van een nieuwe wagen moest in de Verenigde Staten in mei van dit jaar een gemiddelde prijs van 47.148 dollar worden betaald. Dat was 33,2 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Slechts 16 procent van de nieuwe auto’s werd voor minder dan 30.000 dollar, tegenover 55 procent dezelfde maand vorig jaar.

(evb)

Meer