Amazon test betalen met de hand

Het Amerikaanse technologieconcern Amazon is in zijn vestiging in New York experimenten met een nieuwe betaalmethode gestart. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van scanners die het mogelijk zouden moeten maken om klanten aan hun handen te identificeren. De technologie zou klanten uiteindelijk de kans moeten bieden om in de supermarkt sneller af te rekenen. Tijdens het experiment kunnen medewerkers van Amazon bij de automaten voor drank en snoep met een handscan betalen.

Amazon zou de technologie begin volgend jaar in enkele vestigingen van dochterbedrijf Whole Foods willen introduceren.

Orville

“De gebruikte technologie is verschillend van de scanners die met vingerafdrukken werken en die onder meer op apparaten zoals de iPhone zijn geïnstalleerd,” benadrukt de Amerikaanse krant New York Post. “De gebruikers hoeven daarbij de scanners ook niet fysiek aan te raken.”

“Het is voldoende dat de betrokkene zijn hand voor de scanner houdt. Dat zal de technologie toelaten om de vorm en de grootte van de hand te registreren. Daarbij maakt het systeem, dat de codenaam Orville heeft meegekregen, onder meer gebruik van computervisie en diepte-geometrie. Die scan zouden de gebruikers van Amazon aan een betaalkaart kunnen koppelen.”

“Deze nieuwe technologie werkt met een accuraatheid van een duizendste van een procent,” betoogt de krant nog. “Amazon wil tegen de lancering van het systeem echter een nauwkeurigheid van een miljoenste van een procent kunnen garanderen.”

“De handscan moet het betaalproces in de winkel gevoelig versnellen. Bij een betaling met een bankkaart moet immers rekening worden gehouden met een tijdsverloop tussen drie en vier seconden. Met de nieuwe methode zou Amazon dat tijdsbestek echter tot drie tiende van een seconde kunnen terugbrengen.”

“Retailers zijn altijd geïnteresseerd geweest in een inkorting van het betaalproces,” voert Majd Maksad, chief executive van het financiële platform Status Money. “Wachtrijen aan winkelkassa’s zijn belangrijke frustratie-momenten.”

“Indien de introductie van het systeem succesvol blijkt, zou de technologie ook kunnen helpen om consumenten aan te moedigen in de winkels grotere bedragen uit te geven. De consument heeft immers de neiging om meer uit te geven wanneer hij niet de ervaring heeft iets tastbaar, zoals geld, aan te moeten raken.”

Gevoeligheden

“In de gemakswinkels van Amazon Go gebruiken de klanten een mobiele applicatie,” zegt de New York Post. “Daardoor kunnen de consumenten hun aankopen doen zonder ooit langs een kassa te moeten passeren. De afrekening gebeurt aan de hand van computervisie en een reeks sensoren die in de hele winkel staan opgesteld. Met de nieuwe technologie is zelfs geen telefoon meer nodig.”

“Toch zeggen een aantal experts dat het niet zeker is dat de klanten op het scannen van hun handen enthousiast zullen reageren,” merkt de krant nog op. Stephanie Hare, docente technologie-ethiek, wijst er daarbij op dat landen met grote controleprogramma’s, zoals onder meer China, in een aantal winkels al van biometrische kassa’s gebruik maken.

Hare voegt eraan toe dat Amazon blijkbaar de beslissing heeft genomen om niet met gezichtsherkenning te werken. “Ik vermoed dat het bedrijf heeft geoordeeld dat de Amerikaanse consument wellicht huiverig zou staan tegenover een gezichtsscan, maar daarentegen weinig problemen zou maken met afdrukken van een vinger of een hand,” meent Hare.

Meer