ALD Automotive: België laat op vlak van elektrisch rijden goede scores optekenen

België is op het vlak van elektrische mobiliteit een van de meest mature landen van de wereld. Met een score van 62 procent eindigt het land op de vijfde plaats. Dat blijkt uit een rapport van ALD Automotive, Europees specialist in leasing en mobiliteit, gebaseerd op een analyse van de elektrische mobiliteit in 42 landen over de hele wereld. Alleen Nederland, Noorwegen, Zweden en Finland gaan in de rangschikking België vooraf. 

ALD Automotive wijst erop dat de maturiteit van een land op het vlak van elektrisch rijden door verschillende factoren wordt bepaald. Uiteraard is daarbij sprake van de graad van adoptie van elektrische wagens en de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur, maar er moet ook worden gekeken naar belastingen en regelgeving, het aanbod van duurzame aandrijving, de totale kost van het bezit van de elektrische wagen en de impact op duurzaamheid.

Positieve trend

ALD Automotive ziet een positieve trend in de groei van elektrische wagens in België. Twee jaar geleden kende de verkoop van hybride en elektrische wagens een versnelling met 51 procent tegenover het jaar voordien. Bij de wagens met een verbrandingsmotor was er sprake van een inkrimping met 21 procent.

Opgemerkt wordt dat België zijn goede score onder meer dankt aan een sterk aanbod, waarbij de klanten tussen 98 verschillende modellen konden kiezen. Ook de gunstige fiscale regelgeving duwt de maturiteit van België omhoog.

Punten verliest het land vooral bij laadinfrastructuur en de totale kost van het bezit van de elektrische wagen. Er is dan ook nog ruimte voor verbetering. Noorwegen staat met een score van 82 procent op een eerste plaats, gevolgd door Nederland met 77 procent.

“De totale kost van het bezit van het voertuig blijkt een belangrijke differentiator in het bepalen of een elektrische wagen de juiste keuze is”, merken de onderzoekers op. “In België is er daarbij weinig verschillen tussen auto’s met verbrandingsmotoren en elektrische wagens.”

Wagens met een verbrandingsmotor kwam daarbij aan een kost van 0,36 euro per kilometer, tegenover 0,35 euro voor een elektrische wagen. In Nederland kost het gebruik van een auto met een verbrandingsmotor 0,35 euro, maar daalt de tarief voor een elektrische wagen tot 0,32 euro. In Noorwegen is dit verschil – 0,35 euro versus 0,28 euro – het grootst.

Oplaadpunten

De laadinfrastructuur voor elektrische wagens bezorgt België de grootste kopzorgen. “Met negen oplaadpunten per 100 kilometer en 73 openbare laadstations per 100.000 inwoners doet België het beduidend minder goed dan meer mature landen in de top vijf”, betoogt Benjamin Daels, directeur verkoop en marketing bij ALD Automotive.

“In Nederland zijn er immers maar liefst 65 oplaadpunten per 100 kilometer en 317 openbare laadstations per 100.000 inwoners. Noorwegen doet het zelfs nog beter, want daar worden 655 oplaadpunten per 100 kilometer geteld, naast 137 openbare laadstations per honderdduizend inwoners. Het is duidelijk dat de publieke ruimte in zowel Nederland als Noorwegen al beter voorzien zijn van oplaadpunten, een cruciale factor als het gaat over elektrisch rijden.”

Dat België op een vijfde plaats staat, verrast Benjamin Daels niet. “Het is belangrijk om te zien welke zaken een overstap naar een elektrische wagen motiveren en wat bestuurders tegenhoudt”, werpt hij op. “Zowel de laadinfrastructuur als de totale kost zijn belangrijke gegevens.”

“Maar dat elektrificatie door regelgeving en belasting aangemoedigd wordt, naast het feit dat er op een ruim aanbod kan worden gerekend, spelen daarbij een sleutelrol. Er moet nog een weg worden afgelegd, maar er is bij de bedrijven en hun werknemers een duidelijke ambitie en motivatie merkbaar.”