Alcohol in Luxemburg nu tot 50% goedkoper

De verhoging van de accijns op alcohol kan grote schade toebrengen aan de Belgische winkels. De Belgische consument genereert al bijzonder veel extra omzet in buitenlandse supermarkten, die zich in hun handen wrijven met de beslissing van de de Belgische overheid. Dat schrijft Vincent Schmidt in de krant La Dernière Heure.

“De buitenlandse supermarkten kunnen door de Belgische klanten rekenen op een bijkomende omzet van bijna 5 miljard euro,” aldus de krant. “Wanneer daarbij ook nog eens een omzet van 3 miljard euro voor buitenlandse ecommerce-sites wordt gerekend, komt men aan een totaal verlies van 8 miljard euro voor de Belgische handelaars. Bovendien kosten die buitenlandse aankopen ook vijftienduizend Belgische banen.”

“Door de verhoging van de accijns op alcohol begin november dreigt de situatie nog erger te worden,” benadrukt Vincent Schmidt. “Door die maatregel wordt een bezoek aan winkels in de buurlanden immers nog rendabeler. Belgische gezinnen kunnen belangrijke voordelen doen door in Luxemburg eindejaarinkopen te gaan doen en meteen ook de benzinetank te vullen.”

Karton champagne

“Men hoeft zelfs geen grote verbruiker te zijn om de kosten van de verplaatsing te recupereren. Met de aankoop van een karton Piper Heidsieck is een verplaatsing naar Luxemburg meer dan gecompenseerd.”

Vincent Schmidt voegt er aan toe dat de Luxemburgse supermarkten zich al voorbereiden op een massale toestroom van Belgische klanten en hun voorraden volop zijn beginnen aan te vullen. De Belgische supermarkten hebben de laatste dagen van de maand oktober dan weer een absolute piekperiode gekend omdat vele consumenten op de belastingverhoging hebben geanticipeerd en voorraden alcohol voor onder meer de eindejaarsperiode hebben ingeslagen. Bij Delhaize wordt gewag gemaakt van een omzetstijging met 70 procent. De supermarktketen voegt er echter aan toe inspanningen te doen, samen met de leveranciers, om ook de rest van het jaar aantrekkelijke prijzen te kunnen aanbieden.